[Kraków 1918. Warsztaty Krakowskie. Zakł. Lit. A.Pruszyńskiego]. folio, k. [1], tabl. 15. oryg. teka ppł. (Grońska 534. Odbarwienia teki, brak troków, plansze w stanie bardzo dobrym. Kompletna teka litograficzna Z.Stryjeńskiej. Zaw. kartę ze spisem rycin i 15 barwnych litografii na ark. form. 60,5x44 cm, sygnowanych na kamieniu (w kolejności: Światowit, Dziedzilja, Radegast, Trygław, Pogoda, Swarog z Radogoszczy, Boh, Marzanka, Warwas z Rugii, Dydek, Weles, Kupało, Lubin, Cyca, Lelum). Wydano w nakładzie 100 egz., z czego 10 na papierze czerpanym i 90 na zwykłym (ten na zwykłym). Na spisie rycin w dolnym narożniku odręcznie zieloną kredką: "Nr 18".
Rzadki wariant wydawniczy (Grońska określa go jako "pierwotny") bez miejsca i daty wydania i bez podania wysokości nakładu, natomiast z adnotacją na spisie rycin: "Dla uniknięcia nieporozumień zaznacza się, że autorka nie miała na celu odtworzenia postaci Bóstw słowiańskich na podstawie badań naukowych. Jest to jej koncepcya artystyczna, dla której tłem do pewnego stopnia była, bardzo zresztą niewyczerpująca, literatura w języku polskim. Może jednak praca ta budzi zainteresowanie się tym zapomnianym światem".
"Teka 'Bożków słowiańskich' wydana przez Warsztaty Krakowskie jest efektowna. Poszczególne litografie mają charakter bezpośrednich rysunków kolorowymi kredkami. Są sugestywne w wyrazie" (M.Grońska "Zofia Stryjeńska", Wr. 1991, s. 13). "Artystka stworzyła słowiańskie Akropolis zapewne nie bez wpływu sztuk Wyspiańskiego, który nawiązywał w swej twórczości do dawnych mitów i pradziejów lechickich. Bożkowie, którzy zrodzili się w bujnej wyobra¼ni i fantazji artystki utożsamiają siły przyrody, są opiekunami ludzkich spraw i zawodów [...]. Teka 'Bożków słowiańskich' zawiera prace efektowne. Rysowane swobodnie posiadają duże walory dekoracyjne, charakterystyczne dla całej twórczości artystki" (M.Grońska "Grafika w książce, tece i albumie", Wr. 1994, s. 45))
Studiowała w monachijskiej ASP. Debiutowała w 1912 roku cyklem kartonów „Polskie bajdy” - odnosząc wielki sukces. Dzięki małżeństwu z Karolem Stryjeńskim znalazła się w centrum życia artystycznego. Malowała głównie temperą, gwaszem i akwarelą. Brała udział w licznych wystawach TPSP. Ogromną popularnością cieszyła się praca artystki - panneaux z przedstawieniami miesięcy - na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu w 1925 roku, gdzie została nagrodzona Grand Prix. Stryjeńska projektowała również scenografię i kostiumy teatralne oraz zajmowała się wzornictwem przemysłowym. Niesłychanie popularna w okresie dwudziestolecia międzywojennego, cieszyła się uznaniem zarówno krytyki, jak i publiczności. Twórczość jej charakteryzuje zamiłowanie do rodzimego folkloru, historii i muzyki.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl