Zofia Rydet to jedna z najwybitniejszych postaci polskiej fotografii. Doświadczenie w sztuce zdobywała dzięki własnej wytrwałości i zaangażowaniu. Choć marzyła o studiach na krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, to pod wpływem rodziców musiała rozpocząć naukę w Wyższej Szkole Gospodarczej w Snopkowie pod Lwowem. Po uzyskaniu dyplomu zajmowała się nauczaniem i prowadzeniem niewielkiego sklepiku papierniczego, jednak to sztuka była jej najbliższa. Artystka zainteresowała się fotografią w latach 50. Wtedy kupiła swój pierwszy aparat Exacta, zapisała się na kursy fotograficzne w katowickim ZPAF-ie, a w 1955 nawiązała kontakt z Gliwickim Towarzystwem Fotograficznym. Przełomowa okazała się dla niej ekspozycja „Rodziny człowieczej” Edwarda Steichena zaprezentowana w Polsce w 1959, którą wraz ze swoim przyjacielem i mentorem Jerzym Lewczyńskim zdecydowała się odwiedzić w Warszawie aż dwukrotnie. Od tej chwili, fotografia już nigdy nie zniknęła z życia artystki. W swojej wczesnej twórczości Rydet inspirowała się pracami Lewczyńskiego oraz Beksińskiego. Dopiero w latach 70., jako dojrzała kobieta, w pełni rozwinęła autorską koncepcję niezwykle rozbudowanego cyklu, tzw. „zapisu socjologicznego”. Portretami psychologicznymi, poprzez które dokumentowała proste życie ludzi na tle wnętrz ich domów zajmowała się aż do swojej śmierci w 1997. Równocześnie podejmowała się mniejszych realizacji, m.in. konceptualnego cyklu “Nieskończoność dalekich dróg” z 1980. Ostatnią ważną serią stała się realizowana na przełomie lat 80. i 90. “Suita śląska”. Były to kolaże i fotomontaże, zawierające nawiązania do wcześniejszych fotografii, które artystka skomponowała na kształt ludowych przedstawień sakralnych, z kwiatami polnymi, materiałami, wycinkami z gazet. Prace Zofii Rydet znajdują się w najważniejszych zbiorach polskich, w tym: Muzeum Narodowym we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Śląskim w Katowicach, Muzeum Fotografii w Krakowie, a także Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Centre Georges Pompidou w Paryżu, Museum of Modern Art w Kioto i National Museum of Photography, Film and Television w Bradford.
Fotografią zainteresowała się w latach 50 - tych XX w. Od 1955 r. związana z Gliwickim Towarzystwem Fotograficznym. Inspirowała się reportażem, makrofotografią oraz pracami twórców nowoczesnych – m.in. Jerzego Lewczyńskiego i Zdzisława Beksińskiego. Autorka wielu cyklów (m.in. „Zapis socjologiczny”) i fotomontaży. Jej prace to przede wszystkim psychologiczne portrety mieszkańców polskiej wsi. Uczestniczka kilkuset wystaw i zdobywczyni kilkudziesięciu nagród.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Absolwentka Szkoły Gospodarstwa Wiejskiego w Snopkowie pod Lwowem. Fotografią zainteresowała się w połowie lat 50. Pierwsze zdjęcia wykonała prawdopodobnie pod wpływem starszego brata, Tadeusza. Była związana z Gliwickim Towarzystwem Fotograficznym. Czerpała inspiracje z reportażu i fotografii nowoczesnej [m.in. Jerzego Lewczyńskiego i Zdzisława Beksińskiego], portretowej, makrofotografii. Próbowała przy pomocy fotografii stworzyć obraz społeczeństwa, przede wszystkim wiejskiego. Z codzienności wydobywała dostojeństwo, bohater prac - zwykły człowiek urastał do rangi centralnej postaci, kreatora własnego świata.
Za swą mistrzynię w twórczości uważa ją fotograf Wojciech Prażmowski.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl