akryl/płótno, 73,5 x 73,5 cm sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: `Zofia ARTYMOWSKA | Poliformy CXIII, 1985 | akryl | Kompoz. wielokierunkowa`
WYSTAWIANY: - "Poliformy i pustynia. Malarstwo Zofii Artymowskiej", Galeria Władysława Hasiora, Zakopane, październik - listopad 2009
"W dziele sztuki przestrzeń jest zjawiskiem uwarunkowanym społecznie - głosi francuski historyk sztuki Pierre Francastel. Rozwijając tę myśl na przykładzie twórczości Quattrocenta, dochodzi on do wniosku, iż wówczas mieliśmy po raz pierwszy do czynienia z odkryciem jedności racjonalnej - a nie substancjonalnej - między przedmiotem a przestrzenią. Przypomniały mi się powyższe tezy Francastela w momencie oglądania ostatnich prac malarskich Zofii Artymowskiej. Dla niej także przestrzeń zdaje się wyrażać ową `jedność racjonalną`, zachodzącą we współczesnym świecie, którego oblicze kształtują dziś odkrycia nowoczesnej nauki i techniki. Wirujące struktury geometryczne o formach uproszczonych i syntetycznych nazywa Artymowska `Poliformami`. Są one budowane na kształt zautomatyzowanych maszyn, projektowanych z myślą o nieustannym ruchu obrotowym. Stopniowo udoskonala artystka symetrię swych przedmiotów precyzyjnych, gładko wypolerowanych, lśniących metalicznym blaskiem. Zjadliwość ostrych zestawień kolorystycznych, osiągnięta głównie dzięki cienko rozprowadzonej farbie akrylowej, podkreśla zastosowaną tu świadomie lapidarność stylu, przywodzącą na myśl prospekty czy rysunki techniczne. Również i w tych uproszczeniach przejawia się konsekwentna dążność do programowego odejścia od jakże popularnej dotychczas w malarstwie `jedności substancjalnej` przestrzeni - w kierunku nowej `jedności racjonalnej` ". Aleksander Wojciechowski, Polskie malarstwo współczesne, kierunki programy dzieła, Warszawa 1977, s. 40-41
Cykl "Poliformy" artystka rozpoczęła w 1970 roku. Stanowi reprezentacyjny wykładnik jej twórczości wpisującej się w nurt abstrakcji geometrycznej, obdarzonej jednak indywidualnym charakterem opierającym się na złudzeniu trójwymiarowości charakterystycznym dla malarstwa spod znaku op-art. Malarstwo iluzji optycznej nieczęsto występowało w ówczesnej sztuce polskiej w swej klasycznej formie, tak jak uprawiali ten gatunek na Zachodzie jego główni reprezentanci - Victor Vasarely, Bridget Riley, Richard Paul Loshe i inni. Na naszym gruncie pewne echa op-artu odnajdujemy w "mechanofakturach" Berlewiego, realizacjach Henryka Winiarskiego i pracach Janusza Orbitowskiego. Twórczość Zofii Artymowskiej, z pewnymi odstępstwami, zaliczyć można do grupy prac z wyżej wymienionymi artystami. Za punkt wyjścia i główny "moduł" kompozycji obrała artystka formę walca potraktowanego jednostkowo bądź jako część większego układu, przypominającego skomplikowaną maszynerię. W swoich obrazach skupiała się przede wszystkim na badaniu relacji przestrzennych w obrazie, odkrywaniu mnogości efektów rozmaitych zestawień form i łączeniu geometrii z realistycznym anturażem, jak czyniła to na przykład w kolażach. Poliformowe rysunki lub serigrafie zespalała z fotografiami - często ilustrującymi krajobraz, architekturę Bliskiego Wschodu. Rzeczywiste widoki wtapiała w precyzyjnie skonstruowaną geometryczną przestrzeń. "Poliformy" tworzone były z matematyczną dokładnością, wyliczeniem miejsca każdego elementu. Powstawały zarówno w postaci obrazów w technice olejnej i akrylowej, jak i rysunkach, grafikach, kolażach.
ARTYMOWSKA Zofia
Urodziła się w 1923 w Krakowie; w czasie wojny była uczennicą krakowskiej Kunstgewerbeschule, w 1945 roku Z. Artymowska zaczęła studiować pod kierunkiem Eugeniusza Eibischa, (którego została później asystentką) na krakowskiej ASP, którą ukończyła w 1950. Asystentka C. Rzepińskiego w Krakowie, artystka pracowała później na wrocławskiej PWSSP. Wraz z mężem, Romanem Artymowskim - są autorami polichromii na Starym i Nowym Mieście w Warszawie (1953-56). W swoich kompozycjach często używa techniki fotokolażu, jak na przykład w połączeniu czarno-białych reprodukcji swoich obrazów z fotografiami z podroży.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl