Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
SOSNOWSKI Zdzisław (Ghislave) | Magik, 1973 r.

Zdzisław (Ghislave) SOSNOWSKI (ur. 1947, Ignacewo k. Kalisza)

Magik, 1973 r.

odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy, 12 x 16,8 cm (wymiary każdej pracy)sygnowany na przodzie ołówkiem p.d.: '"Magik" Zdzisław Sosnowski 1973'
sygnowany, datowany i opisany na przodzie ołówkiem p.d.: ‘”Magik” Zdzisław Sosnowski 1973’

„Sosnowski od 1973 roku deklarując postawę postkonceptualną, przekraczał obiektywizm, pozytywizm poznawczy sztuki konceptualnej, starając się badać ‘dzikie’ procesy semiozy rozwijające się w kontekście kultury popularnej, w kontekście globalnych mediów komunikacyjnych i przemysłów informacyjnych”.
Łukasz Ronduda, Zdzisław Sosnowski, czyli o neoawangardowej rewolucji w sztuce polskiej ostatnich 10 lat, „Obieg”, 25.05.2006

Zdzisław Sosnowski jest czołowym przedstawicielem polskiej neoawangardy lat 70. Choć kształcił się na malarza, to jego zainteresowania oscylowały bardziej wokół sztuki mediów - filmu i fotografii. Nie był mu obcy także performance i eksperymentalne działania dźwiękowe, od lat 90. wykorzystywał również techniki komputerowe.
Prezentowane w ofercie prace pochodzą z początku lat 70. Właśnie ta dekada była dla Sosnowskiego okresem największej aktywności na polskiej arenie sztuki. Zarówno pod względem twórczości, jak również zaangażowania w życie artystyczne Wrocławia i Warszawy. Artysta współpracował wtedy z najlepszymi galeriami, m.in. Galerią „Permafo”, gdzie nawiązał kontakt z Andrzejem Lachowiczem, Natalią LL i Zbigniewem Dłubakiem. Dodatkowo inicjował pokazy, wystawy, festiwale i warsztaty. W 1978 udało mu się zorganizować pierwsze w Polsce targi sztuki współczesnej.
Oferowane prace „Magik” oraz „Mała-Wielka zmiana” powstały jeszcze w czasach studenckich. W latach 1969-1974 Sosnowski uczył się w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, broniąc dyplom zarówno z malarstwa (w pracowni docenta Alfonsa Mazurkiewicza), jak również z przekazu telewizyjnego (w pracowni profesora Leszka Kućmy). Już wtedy twórczość Sosnowskiego wyrażała dojrzały głos sprzeciwu wobec szarej komunistycznej codzienności. Stale szukał również nowych środków wypowiedzi artystycznej dla ulubionej przez siebie sztuki fotomedialnej. Świadomie zrezygnował z narracyjności i kreacyjności swoich prac. Dokumentowane przez niego sytuacje miały być przede wszystkim prawdziwe i naturalne, pozbawione estetyzacji i wymuszeń. Kwintesencją jego sztuki stały się proste czynności. Artysta dążył do wypracowania obrazu zbliżonego jak najbardziej do zastanej rzeczywistości – bez upiększeń, sztuczności czy teatralności.
W 1972 Sosnowski zorganizował we Wrocławiu dużą wystawę "Sztuka Aktualna", pierwszą manifestację foto-artu nowej generacji artystów. Po tym wydarzeniu zawiązała się grupa Galeria Sztuki Aktualnej, która z powodzeniem funkcjonowała do 1974. Oprócz Sosnowskiego, należeli do niej: Dobrosław Bagiński, Janusz Haka, Jolanta Marcolla. Grupa nawiązała liczne kontakty z artystami i krytykami w Europie oraz USA. Prowadziła wymianę dokumentacji, a prace związanych z nią twórców brały udział w wielu pokazach nowej sztuki w kraju i za granicą, m.in. w Szwecji, Francji, Belgii, Holandii i we Włoszech. Sam artysta tak wypowiadał się o swojej działalności w tym czasie.: „W latach 1970/1974, a więc w czasach Galerii Sztuki Aktualnej we Wrocławiu podejmowałem wspólnie z kolegami pracującymi ze mną próby nad badaniem przekazu fotograficzno-filmowego. Chodziło wtedy o przebadanie struktury znaku, o maksymalne zmniejszenie lub pozbawienie go informacji spoza jego struktury. Przeprowadzaliśmy szereg doświadczeń w formie wystaw i pokazów filmowych, których celem było postawienie odbiorcy wobec znaku, który nic a priori nie znaczył, a którego znaczenia zawiązać mogłyby się ewentualnie w odbiorze, w konfrontacji świadomości odbiorcy w stosunku do relacji syntaktycznych znaku”.
W 1975 artysta przeniósł się z Wrocławia do Warszawy, gdzie wraz z Januszem Haką i Jackiem Drabikiem objął kierownictwo artystyczne Galerii Współczesnej (zamkniętej przez władze polityczne w 1977). W życiu prywatnym związał się z Teresą Tyszkiewicz, którą poślubił w 1977. Para współpracowała przy realizacjach filmowych. Po rozwiązaniu Galerii Współczesnej, zaangażowany był w działalność Galerii Studio (1978-1981), a w 1980 współzałożył Związek Twórców Filmowych „Remont”. W 1982 wyjechał do Francji, w której mieszka do dziś.

Twórca awangardowych filmów i fotografii, performer, malarz, realizator eksperymentalnych prac z dźwiękiem oraz obrazów opracowanych komputerowo. W latach 1969-1974 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu, gdzie uzyskał dyplom z malarstwa w pracowni doc. Alfonsa Mazurkiewicza i przekazu telewizyjnego w pracowni prof. Leszka Kućmy. W latach 1972-74 członek grupy Galeria Sztuki Aktualnej. W 1975 roku Sosnowski przeprowadził się do Warszawy, gdzie wraz z Januszem Haką i Jackiem Drabikiem objął kierownictwo artystyczne Galerii Współczesnej, zamkniętej przez władze polityczne w 1977 roku. W tym samym roku poślubił Teresę Tyszkiewicz, z którą zrealizował w następnych latach wspólnie kilka filmów. W latach 1978-1981 Sosnowski prowadził Galerię Studio, a w roku 1980 był współzałożycielem Związku Twórców Filmowych "Remont" (1980). W 1982 roku wyjechał do Francji, gdzie obecnie mieszka.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
SOSNOWSKI Zdzisław (Ghislave)

Zdzisław Sosnowski (ur.1947) jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Zajmuje się autorskim filmem i fotografią oraz audio art. Łączy kreację z działalnością animatora środowiska artystycznego i teoretyka.
W latach siedemdziesiątych był jedną z najaktywniejszych postaci ruchu neoawangardowego, którego działalność sytuuje się na granicy sztuki pojęciowej i postkonceptualnej. Jako jeden z pierwszych wykorzystywał język kultury popularnej i świadomie kreował własny wizerunek medialno-artystyczny. We Wrocławiu współtworzył grupę artystyczną Galeria Sztuki Aktualnej oraz współpracował z Permafo. Po przeprowadzce do Warszawy, razem z Jackiem Drabikiem i Januszem Haką, kierował Galerią Współczesną. Współorganizował wówczas słynną wystawę Aspekty nowoczesnej sztuki polskiej (1975). W kolejnych latach prowadził Galerię Studio, gdzie prezentował prace m.in. Sol Le Witta i Mario Merza.

Prace artysty pokazywane były na wielu indywidualnych i zbiorowych wystawach m.in. w Galerii Akumulatory 2 (Poznań, 1973), w Galerii Dziekanka (Warszawa, 1973), X Biennale De Paris (1977), Presences Polonaises (Centrum Pompidou, 1983), w Wanda Dunikowski Galerie (Kolonia, 1989) i ostatnio w Galerii Foto-Medium-Art (Kraków, 2008) i Galeria Piekary (2009). O jego twórczości i postawie artystycznej pisało wielu krytyków m. in. Marcin Giżycki, Bożenna Stokłosa, Jan Stanisław Wojciechowski, a ostatnio Małgorzata Jankowska i Łukasz Ronduda. Zdzisław (Ghislave) Sosnowski od 1982 roku mieszka i pracuje w Paryżu.


Artysta o swojej działalności artystycznej:
"Uważam pracę artystyczną jako ciągłe poszukiwanie możliwości poszerzenia procesu znakowania. Moja postawa artystyczna jest próbą refleksji nad kontekstem funkcjonowania języka sztuki. Posługuję się procesami logicznymi, technikami i materiałami przemysłowymi, "nieartystycznymi", w celu wyjścia z konwencji dzieła manualnego, unikalnego i mistycznego. Używam multiplikacji, tautologi i semantyki w próbie zmiany znaczenia medium i postawienia odbiorcy w koniecznosci ciagłego definiowania swojej świadomosci sztuki. Od początku mojej aktywności artystycznej zajmowalem się rzeczywistoscią banalną jako materiałem do budowania znaku. Unikając ekspresji odautorskiej starałem się kreować ekwiwalent tej rzeczywistości operując na poziomie jej reprodukcji (film, fotografia, video). W moim rozumieniu sztuka zajmuje się problemami artystycznymi czyli swoją strukturą, funkcjonowaniem, nieustanną probą samodefinicji i językiem znakowania, a czynnik tworzenia jest niewielkim zakłóceniem toku rzeczywistości. Obecne postrzeganie i ogląd rzeczywistości został ukształtowany przez mass media, szczególnie telewizję. Różnorodność, przemieszczanie i niezwykłość punktów widzenia każdego, banalnego lub niecodziennego zdarzenia, może mu nadać sens z góry zamierzony. Praktycznie obecnie każda wizualna informacja istnieje w kontekście celow politycznych, społecznych czy estetycznych. To samo widziane "oczami" przekazu znaczy za każdym razem co innego.Z drugiej strony nowe narzędzie obróbki przekazu jakim stał się Internet, przyniosło latwość, natychmiastowość i praktycznie nieskończoność dostępu do wszystkich stanów rzeczywistości.Te dwa narzędzia, którymi świadomie i nieświadomie posługujemy się, praktycznie pozbawiły nas jakiegokolwiek statycznego oglądu rzeczywistości i jej oceny. Cała moja dotychczasowa praca artystyczna polegała na kreowaniu reprodukcji nieistniejącej rzeczywistości (branej za realną dzięki przekazowi photo, film - uznanych za jej odwzorowanie). W ostatnim czasie probuję rozszerzyć przestrzeń pracy poprzez wizualizacje struktur modelowania świadomości odbioru przekazu".

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl