Prezentowana praca, powstała na początku lat 90., pochodzi z czasu, kiedy formuła malarska Beksińskiego uległa transformacji. Artysta odszedł od rozbudowanych, barokowych kompozycji wykorzystujących poetykę snu i erotyczno-turpistyczne fantazje. Od końca lat 80. Beksiński redukuje również kolorystykę swoich płócien - często rozgrywa obraz, operując szeroką skalą odcieni jednej barwy, swoje kompozycje maluje najczęściej w błękitach, ciepłych ugrach lub, podobnie jak w prezentowanej pracy, szarościach. Ukazany motyw redukuje często do jednej centralnie umieszczonej postaci, dla której kontekst stanowi wyabstrahowane, nieokreślone tło. Przedstawione przez Beksińskiego postaci znajdują się na granicy rozpadu, funkcjonują pomiędzy rzeczywistością a niebytem, wrażenie to podkreśla często zabieg "rozmycia" postaci w przestrzeni. Podobne obrazy z początku lat 90. stanowią przejmujące świadectwo odchodzenia, rozkładu, przeistaczania się w nicość. Na prezentowanym płótnie rozpoznajemy sylwetkę postaci, która swoim upozowaniem przypomina figurę ukrzyżowanego, motyw ten powracał obsesyjnie w twórczości Beksińskiego przez wszystkie etapy jego malarstwa. Przedstawienia te nierzadko porażały swoją brutalnością lub perwersją, tym razem jednak pozbawione zostało silnego ładunku emocjonalnego na rzecz bardziej lirycznej trawestacji motywu. Obraz nie posiada tytułu, określają go dwie litery, które Beksiński przypisywał swoim kompozycjom wyłącznie w celach inwentaryzacyjnych, dla ułatwienia ich rozpoznania. Zabieg ten tak tłumaczy Wiesław Banach w katalogu "Mroki podświadomości": "nie komentował ani nawet nie tytułował swoich obrazów. Nie chciał by były interpretowane jakimś kodem symbolicznym. Uważał, że należy przeżywać je analogicznie do tego jak słucha się utworów symfonicznych (...) nie doszukując się domniemanych znaczeń".
Studiował na Politechnice Krakowskiej. W latach 50. tworzył prace o charakterze surrealistyczno-ekspresjonistycznym. Na przełomie lat 50. i 60. odwoływał się do poezji Rainera Marii Rilkego i treści egzystencjalnych. Około 1960 roku wykonywał prace graficzne o ekspresjonistyczno-turpistycznej formie oraz rzeźby z gipsu i metalu. Od końca lat 60. do początku 70. w jego twórczości pojawiały się motywy religii Dalekiego Wschodu. Od połowy lat 70. Beksiński zajmował się prawie wyłącznie malarstwem olejnym. W 1977 opuścił Sanok i przeniósł się na stałe do Warszawy. Wystawiał we Francji, Niemczech i niemal wszystkich ważnych ośrodkach w Polsce. W 1999 Muzeum Historyczne przygotowało na zamku w Sanoku największą retrospektywną wystawę artysty. Muzeum Historyczne w Sanoku posiada również najbogatszą kolekcję dzieł artysty. W kolażach, które tworzył przed śmiercią, wykorzystywał chętnie techniki komputerowe.
BEKSIŃSKI Zdzisław
Urodził się w Sanoku. W latach 1947-1952 studiował na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Przez kilka następnych lat pracował w zawodzie. Zainteresował się wówczas fotografią artystyczną, rozpoczął również pierwsze próby rysunkowe i malarskie. W 1955 r. powrócił do rodzinnego domu w Sanoku. Był artystą-samoukiem. Działalność artystyczną rozpoczynał od fotogramów i fotomontaży, później tworzył dzieła z pogranicza malarstwa i rzeźby, by następnie zając się głownie rysunkiem. Od połowy lat 70-tych Beksiński zajmuje się prawie wyłącznie malarstwem olejnym, używając specyficznej sobie techniki. Po latach ten okres (do początku lat 80-tych) nazwie ,,okresem fantastycznym". W 1977 r. opuszcza Sanok i przenosi się na stałe do Warszawy. Nawiązuje kontakt z paryskim marchandem Piotrem Dmochowskim. Wystawiał we Francji, Niemczech i niemal wszystkich ważnych ośrodkach w Polsce. W 1999 r. Muzeum Historyczne przygotowało na zamku w Sanoku największą retrospektywną wystawę artysty. Muzeum Historyczne w Sanoku posiada również najbogatszą kolekcję dzieł artysty.
W kolażach, które tworzył przed śmiercią, wykorzystywał chętnie techniki komputerowe.
Zmarł tragicznie 22 lutego 2005 roku.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl