olej/płótno, 69 x 138 cm sygnowany i datowany l.d.: `Zbylut 76` opisany na odwrociu: `ZBYLUT GRZYWACZ | "FASADY" - 1976 | OLEJ 70 x 140`
POCHODZENIE: - kolekcja prywatna, Nowy Jork
LITERATURA: - Zbylut Grzywacz. 1939-2004, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Krakowie, [red.] J. Boniecka, Kraków 2008, poz. 109, s. 156 (obraz nie był eksponowany na wystawie)
"Okres zwany w historii PRL-u późnym Gierkiem były to czasy, w których szczególnie wyraziście widoczny był na każdym kroku rozziew pomiędzy dwoma światami: pierwszy to rzeczywistość doświadczana na co dzień, drugi - świat kreowany przez panującą ideologię i nie mający z tamtym punktów stycznych." Zbylut Grzywacz, wypowiedź artysty z czasów pracy nad cyklem "Domy"
Pejzaż, szczególnie pejzaż miejski, zajmuje w œuvre artysty miejsce szczególne. W latach siedemdziesiątych Zbylut Grzywacz tworzył weduty, z których najbardziej znany jest cykl "Domy". Do tematyki miejskiej artysta powrócił w latach dziewięćdziesiątych, kiedy eksperymentował z pejzażem amerykańskim. Obok serii aktów i obrazów figuratywnych, z którymi krakowski artysta jest kojarzony najmocniej, obrazy miejskie stanowią osobny problem jego twórczości. "Fasady" z 1976 roku są charakterystycznym przykładem artystycznej polityki Grzywacza. Malarz nie tylko pokazuje bowiem odrapane ściany kamienic, ale przede wszystkim skupia się na wewnętrznym rozdwojeniu i rozdarciu miasta. Przestrzeń architektoniczna w jego ujęciu ma swój awers i rewers. Fasadom towarzyszą ich strukturalne ceglane podpory. To co powinno być ukryte - Grzywacz wystawia na widok. Opierając swoją wypowiedź artystyczną na surowej, codziennie oglądanej rzeczywistości ucieka więc od fikcji. Przedmiotem jego zainteresowania są rzeczy. Artyście nie chodzi jednak o ich mechaniczne obrazowanie, albo diagnozowanie stanu rzeczy. Grzywacz szuka w rzeczywistości tych punktów, które dowodzą jej wewnętrznego rozdarcia. Patrząc na pejzaże artysty trudno nie pomyśleć o miejskich obrazach innego krakowskiego artysty - Andrzeja Wróblewskiego. Grzywacz przyznawał zresztą, że w czasie studiów to właśnie Wróblewski był dla niego "zapatrzeniem".
GRZYWACZ Zbylut
Zbylut Grzywacz urodził się 4 czerwca 1939 roku w Krakowie, zmarł tamże 16 lipca 2004 r.
Był malarzem, grafikiem, rysownikiem, rzeźbiarzem, fotografikiem, eseistą, pisarzem, erudytą
i pedagogiem. W 1963 ukończył krakowską ASP w pracowni E. Krchy, od 1972 pracował w macierzystej uczelni jako nauczyciel akademicki, od 1992 - profesor zwyczajny. W 1966 roku wraz z Leszkiem Sobockim, Maciejem Bieniaszem i Jackiem Waltosiem założył w Krakowie GRUPĘ WPROST – formację artystyczną zaliczaną do nurtu Nowej Figuracji, która działała do połowy lat 80. i zorganizowała dwadzieścia wystaw.
Zbylut Grzywacz był działaczem społecznym i aktywnym uczestnikiem opozycji demokratycznej w latach 70.
Internowany w stanie wojennym uczestniczył w ruchu kultury niezależnej, w 1983 uhonorowany Nagrodą Kulturalną podziemnej "Solidarności".Był również cenionym znawcą i kolekcjonerem kamieni, popularyzatorem nauki i sztuki.
Jego wczesna twórczość pozostaje pod wpływem F. Bacona z charakterystycznymi deformacjami i przerysowaniami w najbardziej jego znanym cyklu „Człowiek bez jakości”. Później artysta stosuje bardziej realistyczne środki wyrazu, tworząc na początku lat 80. cykl "Rekolekcje wiśnickie", w którym odwołuje się do doświadczenia internowania oraz stanu wojennego. W cyklu "Wiosna 1982" wrócił do tematyki aktu kobiecego, malując ciała napiętnowane bliznami i odciskami. Malowane po 1989 akty bliższe są już afirmacji życia i piękna. W 1992 roku założył w Krakowie Galerię Osobliwości Este, łączącą dzieła sztuki i obiekty Natury.
W swoim dorobku miał ponad czterdzieści indywidualnych wystaw oraz uczestniczył w dwustu krajowych i zagranicznych ekspozycjach zbiorowych. Dzieła Zbyluta Grzywacza są w zbiorach wszystkich znaczących muzeów w Polsce, począwszy od Muzeów Narodowych w Krakowie, Warszawie, Poznaniu, Gdańsku i Wrocławiu, oraz licznych polskich i zagranicznych kolekcjach prywatnych. W 2009 roku Muzeum Narodowe w Krakowie zorganizowało jego pierwszą pośmiertną retrospektywę i wydało kompletny katalog jego obrazów, rzeźb i grafik. W 2014 roku, Płocka Galeria Sztuki uczciła 75. rocznicę urodzin i 10. rocznicę śmierci artysty retrospektywną ekspozycją Sceny Zbyluta Grzywacz a z wydawnictwem pod tym samym tytułem.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl