olej/deska, 44 x 34 cm sygnowany i datowany u dołu: `Zbigniew Makowski 1975` na odwrociu dedykacja: `Dla Jerzego | Zbigniew X 1975`
Praca Makowskiego "Sanguinem ut bibam" wykorzystuje czterowiersz zaczerpnięty z łacińskiego tłumaczenia "Odysei" Homera. Autorem wykorzystanego przez artystę przekładu jest renesansowy humanista Andreras Divus (Andrea Divo Giustinopolitano). Jego tekst ukazał się po raz pierwszy w Wenecji w 1537 roku i stał przedmiotem licznych kontrowersji. Mimo zarzucanej Divusowi zbytniej dosłowności stworzona przez niego "Odyseja" doczekała się licznych, różniących się między sobą głównie zapisem, wydań. Trudno zidentyfikować, którym z nich posłużył się Makowski. Fragment w z pierwszej weneckiej wersji brzmi:
"Cur iterum o infelix linquens lumen Solis Venisti. ut videas mortuos, et iniucundam regionem? Sed recede a fossa, remove autem ensem acutum, Sanguinem ut bibam, et tibi vera dicam."
W przekładzie Lucjana Siemieńskiego odpowiada mu następujący fragment:
"Świat rzuciłeś i słońcu uciekłeś jasnemu, Aby widzieć umarłych i grozy siedlisko? Zejdź na bok albo miecz swój nastawion spuść nisko, Niech się krwi tej napiję i przyszłość wygadam."
Fragment pochodzi z XI księgi eposu, w której Odyseusz spotyka w Hadesie duchy zmarłych. Duchy, aby móc przemówić do herosa muszą napić się najpierw krwi ze złożonej prze niego ofiary. Odyseusz mieczem odpędza od krwi te zjawy, z którymi nie chce rozmawiać.
Studiował w warszawskiej ASP (1950-56). Zajmował się różnymi dziedzinami nauki: matematyką, kulturą wschodu, pasjonował się kabalistyka. Łącząc w swoich kompozycjach znaki, cyfry i litery osiągał efekty symboliczne i surrealistyczne. Brał udział w III Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w 1959. Jest laureatem Nagrody Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida. W 1956 ukończył warszawską ASP (pracownia Kazimierza Tomorowicza). W 1962 przebywał we Francji i brał udział w wystawie "Le Mouvement Surréaliste et le Mouvement Phases" w Paryżu. Uprawia sztukę surrealistyczną, świadczącą o fascynacji wiedzą ezoteryczną. W latach 60. komponował swe obrazy ze znaków magicznych, symboli i rekwizytów, także sentencji i dłuższych tekstów. W latach 70. i 80. malował ezoteryczno-magiczne pejzaże, przedstawiające zazwyczaj fragmenty antycznej architektury, ponad którymi unoszą się symboliczne przedmioty "Vale ergo polia, Et ibam in profundis". Otrzymał Nagrodę Krytyki Artystycznej im. C.K. Norwida oraz Nagrody im. J. Cybisa.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl