Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
MAKOWSKI Zbigniew | Remotio, 1970 r.

Zbigniew MAKOWSKI (1930 Warszawa - 2019 Warszawa)

Remotio, 1970 r.

olej/płótno, 92 x 65 cm
sygnowany i datowany p.g.: 'Remotio 1970'

WYSTAWIANY:
- "Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen", Kunsthalle, Düsseldorf, 1973
- Galeria Jeanne Bucher, Paryż, 1973
- Galeria Alice Pauli, Lozanna, 1973

LITERATURA:
- katalog wystawy w Kunsthalle, Düsseldorf, 1973 (il.)
- katalog indywidualnej wystawy w galerii Jeanne Bucher, Paryż, 1973, s.nlb. (il.)
- katalog indywidualnej wystawy w galerii Alice Pauli, Lozanna, 1970, s.nlb.

"Charakterystyczne znaczenie dla twórczości Makowskiego mają inspiracje literackie i filozoficzne. Dzieła Ezry Pounda, Dantego czy Giordana Bruna traktuje jednak nie tylko jako źródło motywów, ale przede wszystkim jako model, strukturę artystyczną, rozpoznając i naśladując mechanizmy działania twórczego. Niezwykle erudycyjne malarstwo Makowskiego nie poddaje się racjonalnej analizie, łącząc zaczerpnięte z różnych kultur i epok elementy w jednorodną, poetycką tkankę. Stanowi nie tylko dziennik intelektualnych fascynacji, ale także bardzo osobisty zapis życiowych doświadczeń".
Z katalogu wystawy "Polytropos", Płocka Galeria Sztuki, 2012

Obraz pozbawiony idei jest według Zbigniewa Makowskiego jedynie dekoracją. Zawiła symbolika, erudycyjne odwołania, warsztatowa perfekcja określana przez niektórych krytyków alchemicznym stosunkiem do materii to podstawowe wyróżniki malarstwa artysty. Jego indywidualność ukształtowała się na początku lat 60., zasadniczy wpływ na nią miał pobyt artysty w Paryżu i zetknięcie się ze środowiskiem surrealistów (poznał wówczas m.in. Andre Bretona, brał udział w międzynarodowych wystawach grupy PHASES). W ówczesnym stylu Makowskiego zarysowują się podstawowe inspiracje - wpływ teorii Junga i zainteresowanie ezoteryką. Mimo ewidentnych związków z surrealizmem, Makowski sięga do innych źródeł. Odrzuca surrealistyczną podświadomość na rzecz wiedzy. Eksploruje obszary mistycyzmu, języka, filozofii, literatury, poezji. Od samego początku jest orędownikiem symbolu jako podstawowego środka komunikacji z odbiorcą, malarstwo stanowi dla niego formę intelektualnej gry z widzem. Kompozycje wypełniają powtarzające się motywy: klucze, drabiny, kielichy, studnie, płomienie. Początkowo nawarstwione, zakomponowane w myśl średniowiecznego horror vacui , przypominają alchemiczne rebusy, zaszyfrowane wiadomości. Z czasem te archetypiczne znaki ulegają uporządkowaniu, poddane rygorom kompozycyjnym pejzaże wyobraźni zyskują większy ładunek poetycki. Formalna różnorodność szczególnie uwidacznia się w pracach na papierze - niektóre rysunki tuszem przypominają średniowieczne księgi - traktaty filozoficzno-naukowe Leonarda czy tajemnicze dzieła o nieodgadnionym dotąd przeznaczeniu jak "Hypnerotomachia Poliphili" czy manuskrypt Wojnicza. Czasem w kompozycjach pojawiają się elementy uderzająco realistyczne, innym razem przybierają kształt zawiłej siatki geometrycznych kształtów opatrzonych inskrypcjami w starożytnych językach - grece czy łacinie. Mariusz Hermansdorfer pisał: "Obrazy i rysunki Makowskiego są jakby syntezą wielu technik i tych najbardziej współczesnych i tych, które należą już do zapomnianej często tradycji. Przypominająca starych mistrzów precyzja ich wykonania niweluje różnice między metodą pointylistyczną a graficznymi konturami form, pozwala połączyć w jedną kompozycję kilka rodzajów perspektywy - rzeczywistą i odwróconą, linearną i malarską, uzasadnia patynowanie nowych przecież prac, tak, aby zyskały walor rzeczy powstałych przed laty. Podobnie z barwami, z podobraziem, z gruntem nakładanym na płótno lub deskę, ze specjalnym preparowaniem papieru, z tworzeniem na wzór inkunabułów oryginalnych ksiąg-obrazów. Nikt już dzisiaj nie stosuje tych pracochłonnych, alchemicznych niemal zabiegów, nikt nie buduje na jednym tonie kolorystycznym tak bogatych ł różnorodnych układów, ale też nikt inny nie podjął równie twórczej próby połączenia historii z dniem dzisiejszym, czasów mitycznych z epoką, która nadchodzi. Najważniejszą rzeczą w całej działalności Zbigniewa Makowskiego jest bowiem to, że tworzy on język, którym przekazuje prawdy uniwersalne, ważne szczególnie teraz, gdy w nerwowym biegu ku przyszłości zbyt obojętnie mijamy przeszłość" (Krystyna Bartnik, Zbigniew Makowski, Wrocław 2006). Na polskim gruncie intelektualna odmiana surrealizmu Makowskiego jest zjawiskiem bez precedensu. Jego zagadkowe, alchemiczne rebusy porównać można jedynie do nasyconych podobną aurą mistycyzmu prac Janiny Kraupe-Świderskiej.


PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
MAKOWSKI Zbigniew

Studiował w warszawskiej ASP (1950-56). Zajmował się różnymi dziedzinami nauki: matematyką, kulturą wschodu, pasjonował się kabalistyka. Łącząc w swoich kompozycjach znaki, cyfry i litery osiągał efekty symboliczne i surrealistyczne. Brał udział w III Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w 1959. Jest laureatem Nagrody Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida. W 1956 ukończył warszawską ASP (pracownia Kazimierza Tomorowicza). W 1962 przebywał we Francji i brał udział w wystawie "Le Mouvement Surréaliste et le Mouvement Phases" w Paryżu. Uprawia sztukę surrealistyczną, świadczącą o fascynacji wiedzą ezoteryczną. W latach 60. komponował swe obrazy ze znaków magicznych, symboli i rekwizytów, także sentencji i dłuższych tekstów. W latach 70. i 80. malował ezoteryczno-magiczne pejzaże, przedstawiające zazwyczaj fragmenty antycznej architektury, ponad którymi unoszą się symboliczne przedmioty "Vale ergo polia, Et ibam in profundis". Otrzymał Nagrodę Krytyki Artystycznej im. C.K. Norwida oraz Nagrody im. J. Cybisa.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl