1985 gelatin silver print, 37 x 26.5 cm, signature, date and description on the reverse, edition: 1/1 vintage print
Dłubak devoted the last 20 years of his work to a series of photographic images with elements of painting entitled Asymmetry, from which the lot comes. The artist describes his approach in the following way: "Some of the photographs depict objects I prepared specifically for the series. The surfaces of the different materials arranged in space are dissected by planes and spheres known from optical geometry. (?) The asymmetry in my works is not in their form, but it is a touch of the fundamental axiom of vision." (Zbigniew Dłubak, Photographs from the years 1947-1950, 1983-2000, Zachęta National Gallery of Art, 2003).
Painter and photographer, teacher, animator of the Polish avant-garde photographic movement. From 1948, member of ZPAP and ZPAF. In 1979-1982, chairman of ZPAF, and from 1973, its honorary member. In 1948, he participated in the Exhibition of Modern Art in Cracow. He collaborated with the following galleries: Krzywe Koło, Współczesna, Foksal and Remont in Warsaw, Permafo (co-founder) and Foto-Medium-Art in Wrocław, Labirynt in Lublin, Znak in Białystok. Zbigniew Dłubak co-founded Group 55. In the late 1970s, he became interested in Contextual Art. In 1972, he received the Kościuszko Scholarship in New York. Between 1953 and 1972, editor-in-chief of the Fotografia monthly. Dłubak was one of the most important avant-garde art theoreticians and the inventor of `photographic environments` (Iconospheres, the first one created in 1965). His 1960s and 1970s pictures, dealing with the problem of art language, bear a semblance to conceptual photomedialism (series: Mutants, Gesticulations). Initiator of ground-breaking exhibitions: Subjective Photography (1968) and Experimental Photography (1971).
Urodził się w Radomsku, teoretyk sztuki, malarz i fotograf. Fotografii i malarstwa uczył się w czasie II wojny światowej, samouk. Był więźniem obozu koncentracyjnego w Auschwitz i w Mauthausen,gdzie organizował krótkie artystyczne pokazy. W obozie koncentracyjnym poznał Mariana Bogusza. Po wojnie aktywnie włączył się w życie artystyczne. W latach 1947-1949 był członkiem Klubu Młodych Artystów i Naukowców, a od 1952 roku przez 19 lat redagował magazyn „FOTOGRAFIA". Oprócz malarstwa zajmował się fotografiką; jego serie fotograficzne z lat 1959-1968 - uważane są za wydarzenie wśród polskich "environments", stworzonych w całości z fotografii. Był założycielem wrocławskiej galerii "Permaf"o - uważanej za jedno z centrum polskiego konceptualizmu. Z. Dłubak w 1982 wyjechał do Francji na stałe.
Współorganizator Wystawy Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w 1948 roku. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików niemal od samego początku jego założenia, gdzie pełnił funkcje kierownicze: prezesa oraz przewodniczącego Rady Artystycznej. W 1955 roku założył Grupę 55, a w latach 70. wraz z Adamem Lachowiczem i Natalią LL Grupę Permafo. W latach 1965-1975 wykładał na PWSSP i PWSFTviT w Łodzi. Wraz ze swoimi absolwentami i studentami powołał grupę sztuki kontekstualnej "Seminarium Warszawskie". Związany był z warszawskimi galeriami Krzywe Koło, Współczesna, Foksal i Remont, a później również z wrocławskimi Permafo i Seminarium-Foto-Medium-Art. Współzałożyciel Małej Galerii PSP-ZPAF w Warszawie gdzie często wystawiał swoje prace. W latach 80. wyjechał do Francji, ale pod koniec swojego życia przeprowadził się znów do Warszawy. W powojennej fotografii polskiej o awangardowym i nowoczesnym obliczu Dłubak jest wciąż artystą o ogromnym autorytecie, kształtującym wiele pokoleń artystycznych od końca lat 50. do chwili obecnej. Jego prace znajdują się we wszystkich ważniejszych muzeach polskich.
Informacje dla kupujących:
Bidders who cannot participate in the auction in person can place their bids (specifying their maximum bid) on the days directly preceding the auction. The organiser’s staff will bid on their behalf (the maximum declared bid being confidential). Bids can be submitted at the following phone numbers: +48 693-108-148, +48 22 818-94-68.
Bidders can bid for individual lots by phone, provided they contact the organiser prior to the auction.
An extra commission fee of 15% is charged by the organiser on the hammer price. The fee is also charged on any post-auction sale.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl