Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
DUNIKOWSKI Xawery | Głowa Stefana Flukowskiego

Xawery DUNIKOWSKI (1875 Kraków - 1964 Warszawa)

Głowa Stefana Flukowskiego

gips patynowany, podstawa drewniana, wys. 49 cm
wym. podstawy: 24,5 x 25,5 cm

"W całej szkole miałem najgorsze stopnie z rysunków - opowiadał Dunikowski - mój nauczyciel za głowę się chwycił później, kiedy się dowiedział, że zostałem profesorem akademii. I dodał: kiedy miałem 19 lat, zakochałem się. I wtedy chciałem koniecznie zrobić portret ukochanej. Wziąłem węgiel i nim zrobiłem portret z profilu, taki rysunek, płaskorzeźbę. Udało mi się i od razu zacząłem rzeźbić. Sporo nawet zarabiałem. Postanowiłem, że zostanę rzeźbiarzem".
Xawery Dunikowski

Dunikowski zdominował rodzimą rzeźbę w pierwszej połowie XX wieku, nadając kształt polskim neoromantycznym mitom. Rzeźbił mocarzy, wielokrotnie powracał do tematu macierzyństwa, podejmował tematykę narodową: popiersia postaci historycznych, głowy wawelskie, by dojść do tematów symbolicznych : "Fatum", "Tchnienie". Rzeźba Dunikowskiego ciążyła zawsze ku ekspresji form twardych, dużych brył o ostrych kantach. Ale mamy też Dunikowskiego kameralnego. Portretując swojego przyjaciela - poetę Stefana Flukowskiego - Dunikowski oddał wiernie rysy twarzy, ale z portretu wyziera przede wszystkim studium psychologiczne. W popiersiach osób, z którymi łączyła go zażyłość, o wiele więcej uwagi poświęcał charakterowi, jak zauważył krytyk Zygmunt Lubicz-Zaleski: "nieomylna wprost wrażliwość Dunikowskiego na jakości psychologiczne czyni zeń namiętnego poszukiwacza hierarchii prawd, coraz głębiej poza maską kształtu ludzkiego ukrytych" (cytat za: Anna Wierzbicka, Artyści polscy w Paryżu, Warszawa 2008, s. 115). W portretowym gipsie Flukowskiego rzeźbiarz oddał swymi dłońmi zamyślenie, skupienie i liryzm poprzez czystość konturów i skromny modelunek.

Stefan Flukowski urodził się 18 sierpnia 1902 w Warszawie, a zmarł 8 maja 1972 w Świnoujściu. Był pisarzem, tłumaczem i poetą związanym z grupą literacką Kwadryga. W jej szeregi wstąpił w 1927 r., skupiała się ona wokół czasopisma "Kwadryga", w którym debiutował wierszem pt. "Musimy zdobyć wzajemność jaskółek" ("Kwadryga"1927 nr 2), a w latach 1927-31 był członkiem redakcji tego pisma. Wraz z innymi kwadrygantami, m.in. Władysławem Sebyłą, Włodzimierzem Słobodnikiem, Stanisławem Ryszardem Dobrowolskim, Niną Rydzewską, Aleksandrem Maliszewskim, Zbigniewem Uniłowskim propagował poezję wrażliwą społecznie, opartą na fundamentalnych wartościach humanistycznych. Inspiracji programowych poeci "Kwadrygi" szukali u romantyków. Był jednym z pierwszych i najważniejszych przedstawicieli surrealizmu w Polsce. Tłumaczył dzieł Anatola France'a czy Paula Eluarda. Duże uznanie krytyki okresu międzywojennego zdobył prozą. Jego nastrojowo-poetyckie opowiadania z elementami onirycznymi (tom "Pada deszcz", 1931, wyd. rozsz. 1958) oraz opublikowana tuż przed wybuchem wojny powieść realistyczno-groteskowa "Urlop bosmanmata Jana Kłębucha" (powojenne wyd.: 1965, 1973), w której przedstawia zderzenie cywilizacji z tradycyjną kulturą wiejską, przyniosły Flukowskiemu rozgłos. Po zakończeniu działań wojennych poeta wraz z żoną zamieszkał w Krakowie. Podjął pracę jako kierownik literacki Teatru im. J. Słowackiego (1946-47), był też członkiem komitetu redakcyjnego "Przeglądu Artystycznego" (1946-48) oraz "Listów z Teatru" (1946-49). W latach 1947-49 redagował "Bibliotekę Dramatyczną 'Nowy Teatr'" w krakowskiej Spółdzielni Pracy i Użytkowników "Czytelnik". W latach 1948-49 powierzono mu funkcję prezesa Oddziału Krakowskiego Związku Zawodowego Literatów Polskich. W 1950 r. Stefan i Maria Flukowscy zamieszkali w Warszawie. Maria Flukowska współpracowała z wybitnym rzeźbiarzem, Xawerym Dunikowskim, jako jego asystentka i sekretarka. W późniejszych latach wraz z mężem i córką opiekowali się samotnym twórcą. Stefan Flukowski od początku swej twórczości interesował się sztuką, pisał teksty do katalogów wystaw plastycznych (Marii Dawskiej, Xawerego Dunikowskiego), był komisarzem kilku ekspozycji rzeźbiarza.
Wśród przyjaciół poety byli m.in. Jadwiga Witkiewiczowa, wdowa po Witkacym, prof. Konrad Górski, Xawery Dunikowski, Zofia Nałkowska, Jerzy Szaniawski, Stanisław Maria Saliński, Konstanty Ildefons Gałczyński. Podczas tych przyjaźni poeta zgromadził interesujący zbiór sztuki i archiwaliów: portrety namalowane ręką Stanisława Ignacego Witkiewicza, grafiki Władysława Lama, a także prace Stanisława Dawskiego, Marii Dawskiej, Leokadii Bielskiej-Tworkowskiej, oryginalną kolekcję ceramiki z pracowni Augustyna Necla oraz po śmierci Dunikowskiego odziedziczył spuściznę po rzeźbiarzu - obrazy i rzeźby.

Jestem, nie jestem, znowu jestem
drobiną pyłu - niezniszczalny -
spiżowy - albo
tylko miejscem, gdzie kiedyś gdzieś
byłem dymem, albo
napomknięty cieniem
jak każdy człowiek tego wieku,
napomknięty cieniem,
tym cieniem z fryzu Hiroszimy.
(Stefan Flukowski, fragment wiersza "Napomknięty cieniem")

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
DUNIKOWSKI Xawery

W 1894 roku rozpoczął naukę rzeźby w warszawskich pracowniach: Bolesława Syrewicza, a następnie Leopolda Wasilkowskiego. Zadebiutował Popiersiem Mefista w Warszawskim Towarzystwie Sztuk Pięknych w 1895 roku. W latach 1896-1898 studiował rzeźbę pod kierunkiem Alfreda Dauna w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Praca dyplomowa Portret Henryka Szczyglińskiego, została nagrodzona złotym medalem. Do 1903 roku kontynuował naukę w krakowskiej uczelni pod kierunkiem Konstantego Laszczki. W 1902 roku w TPSP w Krakowie odbyła się pierwsza indywidualna wystawa artysty. W następnym roku otrzymał list pochwalny i nagrodę na wystawie konkursowej TZSP w Warszawie. W latach 1904-1910 pełnił funkcję profesora rzeźby w Warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. Około 1906 roku wyruszył w podróż na Bliski Wschód (Syria, Palestyna) i do Włoch. W roku 1908 przystąpił do Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, z którym wystawiał od 1903 roku. W latach 1910-1912 pracował nad zleceniem wykonania portalu do kościoła Jezuitów w Krakowie. W 1911 otrzymał nagrodę za rzeźbę Madonna na Wystawie Sztuki Kościelnej. W 1914 roku wyjechał zagranicę i tam zastał go wybuch wojny. Zwolniony z Legii Cudzoziemskiej mieszkał w Paryżu od 1915 do 1921 roku. W 1920 roku otrzymał nominację na profesora rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Funkcję tą pełnił do wybuchu II wojny światowej. Aresztowany w 1940 do wyzwolenia przebywał w obozie koncentracyjnym w Oświęcimiu. Od roku 1946 wykładał na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1954 roku przeniósł się do Warszawy i podjął pracę dydaktyczną na Akademii Sztuk Pięknych. Od kwietnia 1959 prowadził również katedrę rzeźby w Państwowej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl