Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
DUNIKOWSKI Xawery | Głowa Fryderyka Chopina

Xawery DUNIKOWSKI (1875 Kraków - 1964 Warszawa)

Głowa Fryderyka Chopina

gips, podstawa - granit, wys.: 36 cm, wymiary podstawy: 12 x 14 cm

"Głowy wawelskie" to zespół rzeźbionych głów, męskich i kobiecych zdobiących kasetony w stropie sali Poselskiej na Zamku Królewskim na Wawelu w Krakowie. Rzeźby powstały w warsztacie Sebastiana Tauerbacha (? - 1552) i Hansa Snycerza (? - 1545) około 1540 roku. Mistrzowie wykonali je na zlecenie króla Zygmunta I zwanego Starym, który od połowy lat 30. XVI wieku przebudowywał i ozdabiał gotycki zamek królewski w stylu renesansowym. Wymowa stropu była alegoryczna, umieszczone w nim głowy przedstawiały osoby różnych stanów np. królów, żołnierzy, dworzan, mieszczan. Sufit reprezentacyjnej sali Poselskiej zdobiły pierwotnie 194 głowy, do dziś przetrwało ich jedynie 30. Najprawdopodobniej między rokiem 1804 a 1807 strop został zniszczony w trakcie adaptacji pomieszczeń zamkowych na koszary dla wojska austriackiego. 30 ocalałych głów zabrała księżna Izabela Czartoryska, która umieściła je w Domku Gotyckiego w Puławach, gdzie gromadził pamiątki narodowe, tworząc pierwsze polskie muzeum. W 1869 roku 24 głowy zostały wywiezionych do Moskwy po konfiskacie części majątku należącego do Czartoryskich, a 6 pozostałych w niewiadomym czasie stało się własnością Bolesława Podczaszyńskiego, a po jego śmierci rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego, prof. Stanisława Tarnowskiego. W 1921 roku wdowa po profesorze Róża Tarnowska przekazała je Wawelowi, a pozostałe rzeźby wróciły do zamku po podpisaniu pokoju ryskiego (kwiecień 1921 r.). Całą ocalała trzydziestka, w 1927 roku, została umieszczona w kasetonach stropu sali Poselskiej, zrekonstruowanego według projektu architekta i konserwatora Adolfa Szyszko-Bohusza.
Ksawery Dunikowski pracował nad rzeźbami do sali Poselskiej w latach 1925-1927. Były to stylizowane według renesansowych głowy wybitnych Polaków, także polskich artystów - Adama Mickiewicza, Leona Wyczółkowskiego, Josepha Conrada, Stanisława Wyspiańskiego. Chociaż prace Dunikowskiego ostatecznie nie znalazły się w miejscu swojego przeznaczenia, sam artysta niezwykle cenił swoje dzieła i często rzeźby wawelskie były eksponowane na wystawach jego twórczości, m.in. w 1931 roku w krakowskim Pałacu Sztuki. Największy zbiór zachowanych głów znajduje się w zbiorach Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, oddział Muzeum Narodowego w Warszawie.
"Z inicjatywy prof. Adolfa Szyszko-Bohusza, stojącego na czele Kierownictwa Odnowienia Zamku, zlecono na początku r. 1925 najwybitniejszemu polskiemu rzeźbiarzowi, profesorowi Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Xaweremu Dunikowskiemu wykonanie zespołu głów. Umieszczenie współcześnie wykonanych rzeźb obok oryginalnych renesansowych napotkało na silny opór ze strony konserwatorów. Ostatecznie pod koniec r. 1928 zadecydowano, że w stropie pozostaną jedynie te drugie. Rzeźbiarz nie zrealizował całości ambitnego zamierzenia, powstało zaledwie kilkanaście głów w drewnie i około 70 w gipsie, jednak wybitne pod względem artystycznym dzieło zapewniło Dunikowskiemu zaszczytne miejsce w sztuce polskiej. W skład cyklu wchodzą portrety wielu wybitnych postaci, przede wszystkim tłumaczki i znawczyni literatury włoskiej Zofii Jachimeckiej, prezydenta Krakowa Karola Rollego, wiceprezydenta Krakowa Witolda Ostrowskiego, autoportret samego Dunikowskiego, a także tzw. głowy wizyjne, przede wszystkim wieszcza Adama Mickiewicza, króla Polski Bolesława Śmiałego, króla Polski i Francji Henryka Walezego oraz przedstawienia kobiet i mężczyzn stylizowane na renesansowe. Za podsumowanie rozważań dotyczących tak wybitnego dzieła, jakim są bez wątpienia Głowy wawelskie, może posłużyć opinia wybitnego krytyka sztuki Jana Kleczyńskiego: Głowy wawelskie - to są portrety, których bym nie nazwał stylizowanymi, ale przeniesionymi w wiek XVI-ty, czy XV-ty. Są to po prostu mówiąc arcydzieła. Są żywe, tak wymowne i tak dalece z owych czasów, że można by je uznać za głowy zrobione przez nieznanego wielkiego mistrza renesansu". (Materiały Zamku Królewskiego na Wawelu, Xawery Dunikowski. Dzieła w zbiorach wawelskich. Wystawa czasowa Prezentowana od 16 VIII do 16 IX 2001 r.)

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
DUNIKOWSKI Xawery

W 1894 roku rozpoczął naukę rzeźby w warszawskich pracowniach: Bolesława Syrewicza, a następnie Leopolda Wasilkowskiego. Zadebiutował Popiersiem Mefista w Warszawskim Towarzystwie Sztuk Pięknych w 1895 roku. W latach 1896-1898 studiował rzeźbę pod kierunkiem Alfreda Dauna w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Praca dyplomowa Portret Henryka Szczyglińskiego, została nagrodzona złotym medalem. Do 1903 roku kontynuował naukę w krakowskiej uczelni pod kierunkiem Konstantego Laszczki. W 1902 roku w TPSP w Krakowie odbyła się pierwsza indywidualna wystawa artysty. W następnym roku otrzymał list pochwalny i nagrodę na wystawie konkursowej TZSP w Warszawie. W latach 1904-1910 pełnił funkcję profesora rzeźby w Warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. Około 1906 roku wyruszył w podróż na Bliski Wschód (Syria, Palestyna) i do Włoch. W roku 1908 przystąpił do Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, z którym wystawiał od 1903 roku. W latach 1910-1912 pracował nad zleceniem wykonania portalu do kościoła Jezuitów w Krakowie. W 1911 otrzymał nagrodę za rzeźbę Madonna na Wystawie Sztuki Kościelnej. W 1914 roku wyjechał zagranicę i tam zastał go wybuch wojny. Zwolniony z Legii Cudzoziemskiej mieszkał w Paryżu od 1915 do 1921 roku. W 1920 roku otrzymał nominację na profesora rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Funkcję tą pełnił do wybuchu II wojny światowej. Aresztowany w 1940 do wyzwolenia przebywał w obozie koncentracyjnym w Oświęcimiu. Od roku 1946 wykładał na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1954 roku przeniósł się do Warszawy i podjął pracę dydaktyczną na Akademii Sztuk Pięknych. Od kwietnia 1959 prowadził również katedrę rzeźby w Państwowej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu.

Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68   tel. kom.: 506 122 445
e-mail:
aukcje@artinfo.pl
 

Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 10 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.


Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl