brąz 59 x 51,5 x 27 cm na odwr. l.d. nakład: V/10 (odlew współczesny)
Całopostaciowa figura Ewy powstała w 1906 roku, pierwotnie w gipsie (obecnie znajduje się w Państwowych Zbiorach Sztuki na Wawelu), następnie została wykonana w drewnie (Ewa I); istnieje też późniejszy wariant odlany w cemencie (Ewa II). Popiersie Ewy artysta wykonał w gipsie prawdopodobnie jako jeden z wariantów lub szkiców do rzeźby. Gips będący matrycą do odlewów w brązie różnił się szczegółami od gipsu „wawelskiego“, co można stwierdzić na podstawie fotografii, bowiem nie zachował się lub nie został odnaleziony. Odlewy z tego nieznanego gipsu w nakładzie 10 egz., numerowane na odwrocie liczbami rzymskimi, są od ok. 10 lat obecne na polskim rynku dzieł sztuki w wersjach różniących się kolorami patyny.
Zarówno całopostaciowa Ewa, jak jej wersja ograniczona do popiersia, są chrakterystyczne dla etapu twórczości Dunikowskiego określanego - za Eligiuszem Niewiadomskim, który pierwszy użył tego określenia - jako „sztuka niedoli“, w którym symbolizm łączył się z silnymi akcentami egzystancjalnymi. Jak pisze monografistka artysty: Młody Dunikowski stworzył własną galerię postaci i typów kobiecych, niekiedy odpowiadających popularnemu wówczas nurtowi mizoginizmu, lecz przede wszystkim bliskich pojęciu „sztuki niedoli“. Pokazywał kobiety uwikłane w różne, także tragiczne okoliczności, przygniecione ciężarem egzystencji, oczekujące rozwiązania, czasem umierające. […] Rzeźbiarz zdefiniował w nich swoisty typ fizyczności „feminy“, ukazując niepiękne, pospolite, zdeformowane ciała (chociaż często przesycone duchową aurą) i łyse czaszki pozbawione „fetyszu“ bujnych włosów, których brak odziera te istoty z atrybutu kobiecości tak bardzo fascynującego mężczyzn. W owych rzeźbach […] odcisnął się ślad mizoginizmu spod znaku Przybyszewskiego (pojętego jako nieszczęsne skutki namiętności), przełamywanego jednak nutą zrozumienia i współczucia. Aleksandra Melbechowska-Luty, Kreator. Rzeźbiarskie dzieło Xawerego Dunikowskiego, wyd. Neriton, Warszawa 2012, s. 69-71
W 1894 roku rozpoczął naukę rzeźby w warszawskich pracowniach: Bolesława Syrewicza, a następnie Leopolda Wasilkowskiego. Zadebiutował Popiersiem Mefista w Warszawskim Towarzystwie Sztuk Pięknych w 1895 roku. W latach 1896-1898 studiował rzeźbę pod kierunkiem Alfreda Dauna w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych. Praca dyplomowa Portret Henryka Szczyglińskiego, została nagrodzona złotym medalem. Do 1903 roku kontynuował naukę w krakowskiej uczelni pod kierunkiem Konstantego Laszczki. W 1902 roku w TPSP w Krakowie odbyła się pierwsza indywidualna wystawa artysty. W następnym roku otrzymał list pochwalny i nagrodę na wystawie konkursowej TZSP w Warszawie. W latach 1904-1910 pełnił funkcję profesora rzeźby w Warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. Około 1906 roku wyruszył w podróż na Bliski Wschód (Syria, Palestyna) i do Włoch. W roku 1908 przystąpił do Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, z którym wystawiał od 1903 roku. W latach 1910-1912 pracował nad zleceniem wykonania portalu do kościoła Jezuitów w Krakowie. W 1911 otrzymał nagrodę za rzeźbę Madonna na Wystawie Sztuki Kościelnej. W 1914 roku wyjechał zagranicę i tam zastał go wybuch wojny. Zwolniony z Legii Cudzoziemskiej mieszkał w Paryżu od 1915 do 1921 roku. W 1920 roku otrzymał nominację na profesora rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Funkcję tą pełnił do wybuchu II wojny światowej. Aresztowany w 1940 do wyzwolenia przebywał w obozie koncentracyjnym w Oświęcimiu. Od roku 1946 wykładał na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 1954 roku przeniósł się do Warszawy i podjął pracę dydaktyczną na Akademii Sztuk Pięknych. Od kwietnia 1959 prowadził również katedrę rzeźby w Państwowej Szkole Sztuk Plastycznych we Wrocławiu.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży (w tym zawarty jest podatek VAT i droit de suite).
Do wybranych obiektów - oznaczonych w katalogu * - do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata organizacyjna w wys. 26% (w tym zawarty jest podatek VAT, droit de suite i podatek graniczny).
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl