olej na płótnie, 70 x 60 cm sygnowany l.d.: monogram wiązany "WW" na odwrocie nalepka Muzeum Narodowego w Poznaniu z informacjami o obrazie wystawiany: Wojciech Weiss. Wystawa monograficzna, Muzeum Narodowe w Poznaniu VI - X 1977 (nr kat. 140)
Malarz i grafik, wybitny kolorysta. Uważany za "najczystszy z temperamentów malarskich w sztuce polskiej". Był najmłodszym uczniem Jana Matejki. Jednak sztuka wielkiego krakowskiego mistrza nie odegrała większej roli w kształtowaniu się malarskiego stylu młodego artysty. Z pewnością więcej zawdzięczał naukom swego późniejszego profesora - Leona Wyczółkowskiego. Studia w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych ukończył w 1899 r. Otrzymał złoty medal i roczne stypendium umożliwiające mu kontynuowanie nauki w Paryżu. Po powrocie do Polski osiadł w Krakowie. Od 1907 do 1947 r. pracował jako wykładowca w krakowskiej ASP. Jego twórczość inspirująco oddziałała na rozwój koloryzmu polskiego. O talencie pedagogicznym Weissa, jak i o sile oddziaływania uprawianej przez niego sztuki świadczy fakt, że jego uczniami byli tak wybitni koloryści jak Czapski, Waliszewski i Eibisch. W malarstwie Weissa splatały się różne poetyki: realistyczna, ekspresjonistyczna, impresjonistyczna i secesyjno-dekoracyjna. Stałą zaś cechą jego twórczości było inspirowanie się naturą, której obserwacja i doskonała znajomość leżała zawsze u podstaw każdego z namalowanych przez niego obrazów. Jednak, jak trafnie ujęła Agnieszka Ławniczakowa, Weiss "nie poddawał się biernie płynącym z wizualnego świata impulsom i rzadko był chłodnym tylko ich rejestratorem. W najlepszych jego obrazach wyczuwalne jest delikatne wzruszenie, jakie daje z jednej strony przeżycie natury, z drugiej zaś świadomość umiejętności przekształcania własnych wrażeń w harmonijną strukturę malarską. Strukturę, która u naszego artysty stanowiła sumę wiedzy o jakoby niezależnym od poznającego podmiotu wyglądzie obiektu, indywidualnych doznań zmysłowych wyzwalanych przez przedmiot we wrażliwym odbiorcy i wreszcie, artystycznej refleksji nad prawami kompozycyjnymi rządzącymi dziełem sztuki. (A. Ławniczakowa, Wojciech Weiss 1875 - 1950. Katalog wystawy monograficznej, MNP, VI - IX 1977, s. 43).
WEISS Wojciech
W l. 1891 -1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, później w pracowni L. Wyczółkowskiego. W l. 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 r. rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 r. twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 r. malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią „nagiej duszy” S. Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą dramatów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia „kobiet upadłych”, porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. „Upadła dziewczyna", 1898, katalog wystawy „Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski”, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl