Akwarela, papier; 36,9 x 26,5 cm Sygnowany ołówkiem l. d.: WW, na odwrociu l. g. Kalwaria 1921 | II; p. g. II d, w centralnej części pieczątka: ZE ZBIORÓW DZIEŁ WOJCIECHA WEISSA | DOM ARTYSTY | WW | poniżej 001356; p. d. 1914 X 21.
Artysta przedstawiał pejzaż w różnorodnych technikach: akwarelach, pastelach, obrazach olejnych, rysunkach a nawet grafice. Studia malarskie podjął w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie m.in. u W. Łuszczkiewicza, który był otwarty na wartości malarstwa francuskiego, w tym przede wszystkim szkoły barbizońskiej. Później wpływ na malarstwo Weissa mieli kolejno J. Chełmoński oraz J. Stanisławski. Od nich przejął wyczucie koloru, syntezę pejzażu ujmowanie fragmentaryczne przestrzeni w celu uchwycenia jego cichego, utajonego trwania, luźne ułożenie elementów w polu obrazu. Równolegle z procesem malowania pejzażu Weiss rysował setki szkiców. Już na tym etapie dokonywał interpretacji motywu, odnajdował jego niepowtarzalne cechy. Decydującym środkiem wyrazu była dla niego linia miękko określająca kształty. Stopniowo rozjaśniała się kolorystyka, kontrasty łagodniały, barwy zaczęły opalizować, by w końcu dojść do wąskiej gamy rozbielonych różów, fioletów, zieleni i cytrynowych żółci. Barwa matowiała. Akwarele Weissa urzekają lekkością, skrótowością malarskiego zapisu, laserunkową przejrzystością tonu, intuicyjnym wykorzystaniem przypadkowego niekiedy rozpływania się farby.
WEISS Wojciech
W l. 1891 -1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, później w pracowni L. Wyczółkowskiego. W l. 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 r. rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 r. twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 r. malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią „nagiej duszy” S. Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą dramatów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia „kobiet upadłych”, porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. „Upadła dziewczyna", 1898, katalog wystawy „Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski”, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl