Akwarela, ołówek na papierze 28,5 x 43 cm (w świetle passe-partout) Sygnowany l.d. - "WWeiss" Na odwrocie dedykacja Ireny Weiss z 1966 r.
Twórczość W. Weissa ukształtowała się w okresie Młodej Polski. Wykształcenie w dziedzinie malarstwa otrzymał w krakowskiej SSP w latach 1890-1895, gdzie był uczniem F. Cynka, W. Łuszczkiewicza, J. Matejki oraz w latach 1895-1899 pod kierunkiem L. Wyczółkowskiego i J. Fałata. Naukę uzupełniał w Paryżu i we Włoszech. Od 1907 r. zajmował się pracą pedagogiczną na krakowskiej ASP, jako docent, a od 1910 r. profesor. Dwukrotnie był rektorem macierzystej uczelni. Od 1897 r. należał do T.A.P. "Sztuka", był członkiem wiedeńskiej "Secesji". Wiele wystawiał m.in. w TZSP w Warszawie (od 1897), TPSP w Krakowie (od 1898), Biennale w Wenecji, Paryżu, Antwerpii, Rzymie i Stanach Zjednoczonych Ameryki. Dorobek artystyczny malarza był prezentowany na wystawach w Muzeum Narodowym w Krakowie (1962 i 1975), Muzeum Narodowym w Kielcach (1985),Muzeum Okręgowym w Rzeszowie (1986).
WEISS Wojciech
W l. 1891 -1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, później w pracowni L. Wyczółkowskiego. W l. 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 r. rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 r. twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 r. malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią „nagiej duszy” S. Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą dramatów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia „kobiet upadłych”, porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. „Upadła dziewczyna", 1898, katalog wystawy „Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski”, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl