Pastel na papierze; wym.: 31x41 cm; sygn. p. d. WW ; na odwrocie owalna pieczęć z faksymile podpisu oraz napis: Ze zbioru dzieł Wojciecha Weissa. Dom artysty, poniżej numer 237.
Młodopolska kompozycja "Słoneczniki" należy do cyklu przedstawień słoneczników, będących studiami przygotowawczymi do sławnego obrazu "Słonecznik. Jesień" (1905, Muzeum Narodowe w Krakowie). Pastelowe studia słoneczników prezentowane były na wystawie "Ten krakowski Japończyk... Inspiracje sztuką Japonii w twórczości Wojciecha Weissa", która odbyła się w ramach cyklu "Japonizm polski" w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie (2008 r.) Oferowany pastel jest jednym z typowych dla artysty "japonizujących" ujęć roślin, o których czytamy tekście katalogu (s. 100): " Wyjątkowe miejsce pośród tych pastelowych studiów zajmuje seria przedstawień słoneczników, pełnych majestatycznego piękna i - przypisywanych im przez modernistów - symbolicznych treści. Zindywidualizowane sylwety słoneczników Weissa przypominają pełne magicznych mocy rośliny z cudownego ogrodu Octave’a Mirbeau". Pastele z okresu modernizmu są rzadkością na rynku antykwarycznym, zdominowanym przez dzieła z późniejszego okresu twórczości artysty.
WEISS Wojciech
W l. 1891 -1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, później w pracowni L. Wyczółkowskiego. W l. 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 r. rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 r. twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 r. malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią „nagiej duszy” S. Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą dramatów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia „kobiet upadłych”, porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. „Upadła dziewczyna", 1898, katalog wystawy „Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski”, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji. Organizator aukcji dolicza 15% opłatę do ceny sprzedaży.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl