Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WEISS Wojciech | Słoneczniki i jabłonie

Wojciech WEISS (1875 Leorda w Rumunii-1950 Kraków)

Słoneczniki i jabłonie

pastel/papier, 90,2 x 62,4 cm

na odwrociu nalepki galeryjne i muzealne

POCHODZENIE:
- spuścizna po artyście

WYSTAWIANY:
- Piękno do mnie przyszło... Wojciech Weiss. Malarstwo białego okresu 1905 - 1912, Muzeum Pałac w Wilanowie, czerwiec 2007
- Ślady na papierze. Arcydzieła pasteli, Europejski Festiwal Pasteli, Małopolska, VI Biennale Pasteli - Nowy Sącz 2013

LITERATURA:
- Piękno do mnie przyszło...Wojciech Weiss. Malarstwo białego okresu 1905 - 1912, katalog wystawy, Muzeum Pałac w Wilanowie, Warszawa 2007, s. 51 (il.)
- porównaj: Ten Krakowski Japończyk... Inspiracje sztuką japońską w twórczości Wojciecha Weissa, Kraków 2008, s.102
- Ślady na papierze. Arcydzieła pasteli. Wyczółkowski, Wyspiański, Weiss, Witkacy, Nowy Sącz 2013, s. 68 (il.)

„Studia roślin i ulotnych stanów krajobrazu, towarzyszące modernistycznej twórczości Weissa, osiągają swe apogeum po roku 1905. Wiąże się to z zakupem domu wraz ze starym sadem w Kalwarii Zebrzydowskiej. Artysta, chociaż nadal na stale mieszka w Krakowie, może teraz pozwolić sobie na długie pobyty na wsi i tam rozkoszować się pięknem otaczającej przyrody, cieszyć się jej bezpośrednią bliskością, obserwować co dnia rozchylające się kielichy kwiatów i uginające się pod ciężarem owoców konary starych jabłoni. Coraz częściej sięga do pastel i na dużych formatach szarego lub białego papieru tworzy wizerunki pnącej winorośli, wysmukłych malw, krzaku róży o delikatnych płatkach czy studia ogrodowych grządek. Uderza w nich sugestywne oddanie nie tylko kształtu kwiatów i listków, ale także wewnętrznej struktury, sity wzrostu, pąków, owoców i nasion. Zindywidualizowane sylwetki słoneczników Weissa przypominają pełnej magicznej mocy rośliny z cudownego ogrodu Octave’a Mirbeau.
’W przerwach miedzy potokami róż (...). obracały się ogromne słoneczniki, jedne żółte, podobne do swawolnych gwiazd, inne z zielonymi środkami i długimi rozwidlonymi płatkami, podobne do mistycznych ptaków, którym w złości wyrastały grzebienie. (...) Wielkie słoneczniki patrzyły na nas zielonymi oczami podobne do idoli w złotych maskach. Słychać było szum kwiatów i brzęczenie owadów’.
Liczna seria słoneczników nie ogranicza się jedynie do dużych formatów pasteli, towarzyszą im ekspresyjne rysunki węglem oraz akwarele. Rośliny są ukazane w różnych etapach wegetacji, począwszy od pąków i kwiatów, poprzez dojrzałe tarcze uginające się pod ciężarem dojrzewających ziaren, aż po pełne melancholijnego smutku obumierające łodygi”. (cyt. za Ten Krakowski Japończyk… Inspiracje sztuką japońską w twórczości Wojciecha Weissa, red. Anna Król, Kraków 2008, s. 100)


Artysta studiował w krakowskiej SSP w latach 1890-99. Nagrodą za ukończenie szkoły - obok złotego medalu - było roczne stypendium na pobyt w Paryżu. W malarstwie artysty splatały się różne poetyki: realistyczna, ekspresjonistyczna i secesyjno-dekoracyjna. Stałą zaś cechą twórczości Weissa było inspirowanie się naturą, której głęboka znajomość leżała u podstaw każdego z namalowanych przez artystę dzieł.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WEISS Wojciech
W l. 1891 -1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, później w pracowni L. Wyczółkowskiego. W l. 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 r. rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 r. twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 r. malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią „nagiej duszy” S. Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą dramatów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia „kobiet upadłych”, porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. „Upadła dziewczyna", 1898, katalog wystawy „Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski”, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl