olej, tektura 78 x 62 cm sygn. p.d.: WW (monogram wiązany)
Na odwr. u góry po prawej stempel: 0118 | WW [numer katalogu rodzinnego i faksymile inicjałów artysty] obok tuszem cyfra: 4
Obraz reprodukowany i opisany w: - R. Weiss, Akordy światła i koloru. Wojciech Weiss i Aneri, wyd. Muzeum Regionalne w Stalowej Woli [2007], s. 40, nr kat 10, il. s. 41.
"Z mrocznego wnętrza oświetlonego lampą naftową, której refleksy widoczne są w szybach okna, wyłania się tajemnicza postać kobiety w czarnym stroju, ożywionym zgaszoną czerwienią szala. [...] Kontury rozpływają się, są jakby zamglone." Tak Portret Róży Schleichkorn opisuje Renata Weiss, autorka Akordów światła..., wysuwając równocześnie tezę o możliwych inspiracjach obrazami Olgi Boznańskiej, której twórczość młody Weiss miał okazję poznać na wystawach w krakowskim TPSP w latach 1898 i 1899.
Różę Schleichkorn (ur. 1876; od 1897 żona Szymona Teufela) Wojciech Weiss malował kilkakrotnie. W roku 1897 powstał jej portret inspirowany sztuką japońską (zbiory prywatne), w 1904 Róża była modelką do obrazu Przyjaciółki (MN we Wrocławiu). por.: http://online.wojciechweiss.pl/navigart/select/all?page=3& limit= 48
WEISS Wojciech
W l. 1891 -1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, później w pracowni L. Wyczółkowskiego. W l. 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 r. rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 r. twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 r. malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią „nagiej duszy” S. Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą dramatów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia „kobiet upadłych”, porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. „Upadła dziewczyna", 1898, katalog wystawy „Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski”, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji dolicza 15% opłatę do ceny sprzedaży.
Pozycje nr 5 oraz 19 zostały sprowadzone z państwa spoza Unii Europejskiej. Do wylicytowanej ceny doliczona zostanie opłata organizacyjna w wys. 23 % (w tym zawarty jest podatek VAT, droit de suite i podatek graniczny).
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl