Felicja Frommer z domu Silberberg, młodsza siostra żony artysty, wielokrotnie pojawia się w twórczości Weissa: "Uroda oraz błękitne wejrzenie pięknych oczu szwagierki, znajdują najpełniejszy wyraz w pełnej zmysłowego wdzięku kompozycji "Fela - odpoczynek" (1918)". (Renata Weiss "Akordy światła i koloru. Wojciech Weiss i Aneri", katalog Muzeum Regionalnego w Stalowej Woli, Stalowa Wola, 2009, s. 34). Malarz, grafik, pedagog, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli sztuki Młodej Polski. W latach 1890-1895 studiował w krakowskiej SSP u F. Cynka, I. Jabłońskiego, W. Łuszczkiewicza, J. Unierzyskiego i J. Matejki, w latach 1895-1899 u L. Wyczółkowskiego i J. Fałata. Naukę kontynuował w Paryżu (1899-1900) i we Włoszech (1900-1901). Do Włoch i Francji wracał wielokrotnie. Od 1907 roku prowadził zajęcia w krakowskiej ASP, gdzie w 1910 został profesorem, trzykrotnie był rektorem tej uczelni. Brał udział w wystawach TAP "Sztuka", będąc członkiem i w 1909 prezesem tego ugrupowania. W 1906 został członkiem wiedeńskiej Secesji. Wiele wystawiał w kraju i za granicą . Wczesne prace artysty, utrzymane w symboliczno-ekspresjonistycznej stylistyce, ok. 1905 ustępują obrazom o jasnej palecie barw i z czasem to właśnie bogactwo koloru i fascynacja pięknem natury będą określać malarstwo Weissa. Poza pejzażami i kompozycjami symbolicznymi artysta malował portrety i akty.
WEISS Wojciech
W l. 1891 -1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, później w pracowni L. Wyczółkowskiego. W l. 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 r. rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 r. twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 r. malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią „nagiej duszy” S. Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą dramatów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia „kobiet upadłych”, porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. „Upadła dziewczyna", 1898, katalog wystawy „Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski”, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów oferowanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 22 818 94 68 tel. kom.: 506 122 445 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Licytacja z Artinfo.pl:
W czasie aukcji kontaktujemy się na podany wcześniej numer telefonu i wspólnie licytujemy, relacjonując cały czas przebieg licytacji. Przyjmujemy także górne limity cen (informacje poufne), do poziomu których licytujemy w Państwa imieniu. Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł
Do 1000 zł przyjmujemy tylko zlecenia z limitem.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Do cen wylicytowanych dom aukcyjny dolicza 15% opłatę organizacyjną.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl