olej na płótnie, 53,5 x 73 cm, sygnowany p.d. "WWeiss"
Kalwarię Zebrzydowską, w której od 1905 r. mieszkał w rodzinnym domu stojącym w starym sadzie, Weiss uwiecznił w bardzo wielu obrazach, malując dom, ogród, ale też okoliczne krajobrazy oraz klasztor. Szczególnie często malował kalwaryjskie pejzaże w latach 1915-18. Obraz należy do grupy bardzo świetlistych, słonecznych, rozedrganych kolorami i jakby rozmytych, przedstawień pejzażowych. Porównać z nim można np. Dworek wśród drzew z ok. 1916 r., ol., pł., 50,4 x 65,5 cm (Desa Unicum Aukcja 120, nr 74) czy Renię w sadzie z 1917 r., ol. , pł., 63,5 x 81 cm (wł. pryw.). Jak pisze Łukasz Kossowski w katalogu wystawy Pejzaże Wojciecha Weissa, Kielce 1985: "W obrazach Weissa powstałych w latach 1915-1920 linia tworzy szkicowe zarysy kształtów, ujawnia malarską strukturę, pogłębia walor, rytmizuje grę świateł i cieni. [...] Jest też czystą jakością kolorystyczną. Do takiego jej traktowania przyczynia się urzeczenie sztuką mistrza z Aix [Cézanne`a]".
WEISS Wojciech
W l. 1891 -1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, później w pracowni L. Wyczółkowskiego. W l. 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 r. rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 r. twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 r. malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią „nagiej duszy” S. Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą dramatów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia „kobiet upadłych”, porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. „Upadła dziewczyna", 1898, katalog wystawy „Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski”, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl