Akwarela na szkicu ołówkowym, papier; 22,5 x 30,1 cm Sygnowany ołówkiem p.d.: WWeiss Na odwrocie owalna pieczęć z faksymile podpisu Wojciecha Weissa i napisem w otoku: ZE ZBIORU DZIEŁ WOJCIECHA WEISSA DOM ARTYSTY Pod pieczęcią numer: 000759 Przy dolnej krawędzi napis ołówkiem: Kalwaria przy Ukrzyżowaniu 1912
Biografia artysty przy poz. nr 34.
Obrzędy kalwaryjskie wywierały na artyście wrażenie ogromne. W wielu rysunkach, akwarelach, grafikach i obrazach olejnych utrwalił ich dyna" mikę, spontaniczność, barwność. Na tle barokowej architektury kalwaryjskiego kościoła, zrytmizowanych form krużganków i konfesjonałów spełnia się liturgia, klęczy rozmodlony tłum, unoszą się dymy kadzideł. Na schodach rozsiedli się pątnicy. Pod klasztornymi murami handlarze ustawili swe stragany. W nocy płomyki świec wydobywają z półmroku ich płachty, fragmenty twarzy, płochliwe cienie. Obrzędy kalwaryjskie urzekły Weissa swoją ludową teatralnością. Teatru artysta nie znosił, lecz w tym wypadku chodziło o teatr ludowy, opartym na znanym wszystkim wierzącym tekście, wyrazistym geście, odwiecznej symbolice. Ludowi odtwórcy wnosili do niego ton groteskowy, prostotę i autentyczność. ( ) Religijność ludową Weiss zdaje się dostrzegać jako kompromis zawarty między religijnością chrześcijańską a echami dawnych, pogańskich wierzeń. Artysta zawsze widział w naturze jej biologiczną siłę; we wczesnym modernistycznym okresie twórczości - siłę niszczącą, a począwszy od zauroczenia Włochami - siłę radosną, słoneczną, panteistyczną" (Łukasz Kossowski, Wojciech Weiss, Kraków 2002, s. 29).
WEISS Wojciech
W l. 1891 -1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, później w pracowni L. Wyczółkowskiego. W l. 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 r. rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 r. twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 r. malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią „nagiej duszy” S. Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą dramatów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia „kobiet upadłych”, porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. „Upadła dziewczyna", 1898, katalog wystawy „Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski”, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Uwaga! Zmiany!
Pragniemy poinformować Państwa, że w roku 2009 zmianie uległa wysokość opłaty organizacyjnej Domu Aukcyjnego OSTOYA, doliczanej do ceny zakupu. Od 7 lutego 2009 roku wynosić ona będzie 15%.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl