Akwarela, papier; 22,5 x 30 cm Sygnowany p. d.: WW Na odwrocie owalna pieczęć z faksymile podpisu Wojciecha Weissa i napisem w otoku: ZE ZBIORU DZIEŁ WOJCIECHA WEISSA DOM ARTYSTY Pod pieczęcią numer: 000764 W prawym dolnym rogu napis ołówkiem: 1912
Niezwykle ekspresyjny pejzaż przedstawiający jasno świecące nad polami słońce. Horyzontalnie położone, zwężające się plamy barwne budują perspektywę. Żywa barwa pól w dolnej części obrazu zrównoważona jest przez płaszczyznę bezchmurnego, jasnego nieba. Efekt rozbłyskującego na nim, oślepiającego słońca ukazany został przez podkreślenie intensywnie żółtą barwą niezamalowanej części papieru. Kładąc kilka plam barwnych, artysta stworzył obraz niezwykle ekspresyjny. Akwarela ta powstała w trwającym zaledwie kilka lat okresie "białym" (1908-1912). O pejzażach z tego okresu pisze Łukasz Kossowski: "Tak jak i w poprzednim okresie twórczości, urzeka artystę moment zetknięcia się słonecznej kuli z linią horyzontu, jej rozszczepienie na wiązki promieni. Dowodem może być seria studiów olejnych, malowanych na niewielkich tekturach i deseczkach: promień rozpryskujący się w szklanej kuli, słońce promieniujące na piersiach chłopca, czy posługując się słowami malarza, słońce zachodzące w koronie drzew, osadzone jak olbrzymi, wspaniały klejnot. Obok takich syntetycznych notatek powstają pejzaże rozległe, epickie, gdzie nad wąskim pasmem lasu lub wzgórz rozpościera się obszar pochmurnego dramatycznego w wyrazie nieba. Są to przede wszystkim pastele i akwarele, w kompozycji, których doszukać się można ech młodzieńczych pejzaży. W Kalwarii Weiss osiąga mistrzostwo w technice akwarelowej. Urzekają one lekkością i skrótowością malarskiego zapisu, laserunkową przejrzystością tonu, intuicyjnym wykorzystaniem przypadkowego niekiedy rozpływania się farby lub pustej, niezamalowanej przestrzeni kartonu". (Łukasz Kossowski, Pejzaże Wojciecha Weissa, Kielce 1985, s. 19).
WEISS Wojciech
W l. 1891 -1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, później w pracowni L. Wyczółkowskiego. W l. 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 r. rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 r. twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 r. malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią „nagiej duszy” S. Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą dramatów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia „kobiet upadłych”, porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. „Upadła dziewczyna", 1898, katalog wystawy „Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski”, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl