Akwarela, karton; 22,1 x 30 cm Sygnowany ołówkiem p. d.: WW | 1911 Na odwrocie owalna pieczęć z napisem: "ZE ZBIORU DZIEŁ WOJCIECHA WEISSA | DOM ARTYSTY", w centrum faksymile podpisu artysty; poniżej pieczęć z numerem: "000688"
Na odwrocie oprawy metka z wystawy z odręcznym napisem czerwonym tuszem: "Odpust w Kalwarii | Zebrzydowskiej, r. 1911, kat. 153."
Obraz prezentowany na wystawie malarstwa Wojciecha Weissa w Krakowskim Muzeum Narodowym w 1962 r.
Wojciech Weiss kształcił się w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych w okresie dyrekcji Jana Matejki, następnie Władysława Łuszczkiewicza i Juliana Fałata, a także w uczelniach Paryża i Rzymu. Od 1907 r. prowadził działalność pedagogiczną na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (trzy razy pełnił funkcję rektora). Należał do Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" oraz wiedeńskiej "Secesji". W ramach jego zainteresowań znalazły się portrety, akty, pejzaże oraz kompozycje symboliczne. Zajmował się także grafiką. Niezwykle różnorodna, pełna witalności twórczość malarska artysty poddana była wielu inspiracjom. Weiss operował bogatą paletą zdecydowanych i wyrazistych barw, z reguły także rezygnował z konturu rozmywając krawędzie kształtów, czego efektem było charakterystyczne sfumato.
Bibliografia: Wojciech Weiss. Katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Krakowie, opr. Helena Blum, Zofia Tobiaszowa, Zofia Kucielska, Kraków, grudzień 1962, poz. 153.
WEISS Wojciech
W l. 1891 -1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, później w pracowni L. Wyczółkowskiego. W l. 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 r. rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 r. twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 r. malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią „nagiej duszy” S. Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą dramatów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia „kobiet upadłych”, porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. „Upadła dziewczyna", 1898, katalog wystawy „Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski”, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl