Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WEISS Wojciech | Oczekiwanie (Pejzaż I), około 1921 r.

Wojciech WEISS (1875 Leorda w Rumunii-1950 Kraków)

Oczekiwanie (Pejzaż I), około 1921 r.

olej/płótno dublowane, 94 x 80 cm
sygnowany l.d.: `WW`
ODWROCIE: trzy naklejki wystawowe na ramie obrazu: 1) naklejka wystawowa z TPSP w Krakowie; 2) naklejka wystawowa Grupy Artystów Świt w Krakowie; 3) naklejka wystawowa Towarzystwa Artystów "Sztuka" w Krakowie

WYSTAWIANY: 1) wystawa TPSP, Kraków; 2) wystawa Grupy Artystów "Świt" w Krakowie; 3) wystawa Towarzystwa Artystów "Sztuka" w Krakowie


Estymacja 75 000 - 100 000 zł

Okres, z którego pochodzi prezentowany przez nas obraz to lata 20 - te XX w., które przynoszą pełnię osiągnięć w dziedzinie tworzenia pejzaży, stanowią pasmo zachwytów artysty nad naturą. Jako główny wyznacznik dojrzałej twórczości Weissa najczęściej przywoływana jest metafizyczność jego płócien - artysta nie odzwierciedlał natury, w kadrze obrazu uchwycić próbował ciche, utajone trwanie przyrody. Tak o płótnach Weissa pisał Władysław Terlecki: "natura odrzeczywistnia się, przemienia się w wizję utkaną ze światła i barwy". Wojciech Weiss rozpoczął naukę malarstwa w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych w roku akademickim 1891/1892. W tym okresie w programie kształcenia istotną rolę odgrywało studium malarskie i rysunkowe z modela i krajobrazu. Poza tendencjami wyniesionymi z krakowskiej szkoły, w pejzażowej twórczości Weissa wyraźnie dostrzegalny jest wpływ malarstwa Józefa Chełmońskiego, od którego przejął wrażliwość na zmienność w naturze oraz Jana Stanisławskiego, który urzekł artystę umiejętnością streszczania pejzażu i szkicowością.
Malarstwo studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie (w pracowniach W. Łuszczkiewicza, J. Matejki i J. Unierzyskiego, J. Fałata, a także w klasie mistrzowskiej u L. Wyczółkowskiego). Kształcił się także za granicą: w Paryżu, Rzymie i Florencji. Później często przebywał w Paryżu, będącym ówczesną stolicą Świata sztuki, a także wielokrotnie podróżował do Włoch i południowej Francji. W 1907 r. rozpoczął pracę dydaktyczną w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" i wielokrotnie wystawiał z wiedeńską "Secesją". Początkowo malował w duchu modernizmu pod wpływem E. Muncha obrazy ekspresyjno-symboliczne. Później łączył zainteresowania kolorem, wpływy impresjonizmu i postimpresjonizmu z formułą realizmu. Malował portrety, zmysłowe akty kobiet, pejzaże oraz sceny figuralne. Jego malarstwo portretowe cechuje swobodna technika, uproszczone formy i ciemna kolorystyka, połączona z silnymi akcentami jasnych barw.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WEISS Wojciech
W l. 1891 -1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, później w pracowni L. Wyczółkowskiego. W l. 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 r. rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 r. twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 r. malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią „nagiej duszy” S. Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą dramatów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia „kobiet upadłych”, porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. „Upadła dziewczyna", 1898, katalog wystawy „Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski”, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).
Informacje dla kupujących:

Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji.
Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:

tel.: 022 818 94 68
tel. kom.: 0 601 808 148
e-mail:
aukcje@artinfo.pl
biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl