Kredka, ołówek, papier; 47 x 30 cm Sygnowany p. d.: WWeiss Na odwrocie owalna pieczęć z faksymile podpisu Wojciecha Weissa i napisem w otoku: ZE ZBIORU DZIEŁ WOJCIECHA WEISSA DOM ARTYSTY Pod pieczęcią numer: 004891
Szczególną obfitość przedstawień pracowni, które powstały w przerwach między opracowywaniem większych kompozycji maluje Weiss w latach 1920-1935. Są to przede wszystkim szkice akwarelowe, lub rysunki tuszem, których kolorystyka zaznaczona jest kilkoma barwnymi plamami. Przedstawiają niezmiennie ujęty z bliska wycinek pracowni, stosy blejtramów, sztalugi, lustra, rzeźby. Ów malowniczy nieporządek, jak określał go Weiss, nie ma elementów znaczeniowo ważniejszych, wszystkie nagromadzone elementy to tylko materialne tworzywo sztuki. W latach dwudziestych w obrazach coraz częściej pojawiają się marmurowe rzeźby, gipsowe biusty". (Łukasz Kossowski, Wojciech Weiss - "Kryzys", "Biuletyn Historii Sztuki", R LVIII, nr 1-2, s. 57). Linie ustawionych na podłodze krosien prowadzą wzrok widza ku stającej w centralnej części kompozycji postaci modelki. Po jej prawej stronie widoczna jest rzeźba, jaką jest półakt kobiecy. Figura ta jest widoczna na znajdującej się w zbiorach rodziny artysty fotografii, datowanej na rok 1918 (Renata Weiss, Wojciech Weiss. Twórczość graficzna, Nautilus, Kraków 2006, s. 11). Jest to jeden z nielicznych, wykonanych przez Weissa aktów rzeźbiarskich.
WEISS Wojciech
W l. 1891 -1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, później w pracowni L. Wyczółkowskiego. W l. 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 r. rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 r. twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 r. malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią „nagiej duszy” S. Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą dramatów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia „kobiet upadłych”, porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. „Upadła dziewczyna", 1898, katalog wystawy „Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski”, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl