olej , płótno 65 x 99, 5 cm; sygnowany u dołu z lewej : WWeiss [ wiązane ]
Bibl.: Dom Aukcyjny Agra -Art, Warszawa, Malarstwo. Rzeźba, [katalog aukcji 20 X 1996, poz. 44].
Wojciech Weiss z upodobaniem malował akty kobiece. Jeden z nich, rudej modelki leżącej na tle kotary prezentuje niniejszy obraz. W przedstawieniu najbardziej zwraca uwagę mistrzostwo warsztatowe i kolorystyka Weissa, który potrafił wychwycić niuanse walorowe kobiecego ciała - różowość rąk i kolan, złocisto - cielisty odcień jej brzucha i piersi, żywy róż twarzy, czerwień warg, zróżnicowane kolorystycznie fale rudawych włosów. Ta ciepła tonacja kobiecego aktu korespondująca z pasiakiem na ścianie, znanym z innych przedstawień tego artysty, przeciwstawiona została zimnej barwie zielononiebieskiej kotary, która stanowi tło dla leżącej. Dzięki temu kontrastowi kompozycja zyskuje na malarskości a ku widzowi, z ciała modelki, emanuje zmysłowe rozleniwienie.
WEISS Wojciech
W l. 1891 -1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, później w pracowni L. Wyczółkowskiego. W l. 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 r. rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 r. twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 r. malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią „nagiej duszy” S. Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą dramatów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia „kobiet upadłych”, porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. „Upadła dziewczyna", 1898, katalog wystawy „Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski”, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl