olej, płótno, 73 × 59,2 cm sygn. w p. d.: WWeiss na odwrocie nalepka depozytowa z nr 1124 z opisem obrazu
* droit de suite
Wystawiany: – 82 Wystawa Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”, Zachęta, 1927 r. – Dział Sztuki. Powszechna Wystawa Krajowa, Poznań 1929 r. Reprodukowany: – Sztuki Piękne, R. 3, październik 1926 –wrzesień 1927, Kraków, s. 265 – Sztuki Piękne, R.5, sierpień-wrzesień 1929, s. 360. – Łukasz Kossowski, Wojciech Weiss (1875–1950), seria: Ludzie, czasy, dzieła, Edipresse Książki, 2006 s. 75 – Rozkosz malowania. Wojciech Weiss 1875–1950, wystawa dzieł artysty, Kraków 2009, str. 22
„Wojciech Weiss jest jednym znajczystszych temperamentów malarskich w sztuce polskiej. Radość kładzenia barw na płótnie, rozkosz malowania jest dla niego rownoznaczna z życiem. Temat, anegdota, – to tylko pretekst. Być malarzem i tylko malarzem! Tłomaczyć świat swój i otaczający zapomocą tonów! Doznawać wrażeń plastycznych! Kolorowych wzruszeń! Weiss to impresjonizm!” Stanisław Świerz, Wojciech Weiss, [w:] „Sztuki Piękne”, R. 2, 1925–26, s. 145. „(...) Jest w tych dziełach coś, co nas stawia przed oblicze sztuki, jest indywidualizm artysty, ktory jest wrogiem banalności, w subtelnie malowanych, porywających soczystością tonu pejzażach jest intuicyjne odczucie piękna przyrody, w studyach i aktach trzeba podziwiać czystą szlachetną linię rysunku, w kompozycjach zawsze niebanalny pomysł... Wszechstronność talentu profesora Weissa, dającego pierwszorzędne wartości zarówno w pejzażu, jak w portrecie, nadaje specjalny wdzięk jego bujnej twórczości, świadcząc o wyjątkowej pracowitości artysty(...) Jego modelki nie zawsze urzekają urodą, nie dąży on do malowania aktów pięknych kobiet, ważne jest aby były malarsko interesujące, pełne życia. Sprawiają wrażenie, jakby były zajęte zwyczajnymi, codziennymi czynnościami: czytają gazetę lub książkę, przeglądają odstawione w pracowni obrazy, siedzą jakby odpoczywały podczas pozowania. Czasami są nie całkiem rozebrane, na głowach mają kapelusz, nogi jeszcze w pończochach, dopiero zdejmują halkę (...)” R. Weiss, Akordy światła i koloru. Wojciech Weiss i Aneri, 2007, s. 10 „Barwa z odczuciem rzeczywistości łączą się tak mocno, że czasem siła tych zdaje się przechodzić w brutalność - i aż zapomnieć o tym każe, że jest to wyższej kategorii sztuka czysta, swobodna twórczość artysty, który zjawiska bierze jako światło, kolor, wraz z wszystkimi ich odcieniami – i ktory wie, że żadna abstrakcyjna konstrukcja nie przewyższy przyrody w tworzeniu żywego przepięknego ornamentu – kobiety – pejzażu – kwiatu” J.Kleszczyński, Wystawa Wojciecha Weissa w Zachęcie, Kurier Warszawski, 8.02.1931
WEISS Wojciech
W l. 1891 -1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, później w pracowni L. Wyczółkowskiego. W l. 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 r. rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 r. twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 r. malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią „nagiej duszy” S. Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą dramatów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia „kobiet upadłych”, porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. „Upadła dziewczyna", 1898, katalog wystawy „Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski”, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji dolicza do kwoty wylicytowanej opłatę aukcyjną oraz opłaty dodatkowe wynikające z oznaczeń katalogowych obiektu. Opłata aukcyjna stanowi część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
Do wybranych obiektów - oznaczonych w katalogu * - zostanie doliczona opłata wynikająca z tzw. droit de suite, tj. prawa twórcy i jego spadkobierców do otrzymywania wynagrodzenia z tytułu dokonanych zawodowo odsprzedaży oryginalnych egzemplarzy dzieł. Opłata będzie obliczana gdy równowartość kwoty wylicytowanej przekroczy 1000 zł. Do 500 000 zł wynosi 5% od kwoty wylicytowanej, a powyżej 500 000 zł wynosi 3% od kwoty wylicytowanej.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl