Olej, płótno; 99,5 x 65,2 cm Oznaczony na odwrociu w p. g.: WW oraz stempel tuszem 1080 | WW | 22
Prezentowany obraz wieńczy cykl kompozycji malarza, których tematem była modelka i manekin. Malarz wyłączony z oddziaływania rodzinnego kręgu, pozbawiony słoneczności natury żywej, zamknięty w płytkiej przestrzeni swej pracowni wśród piętrzących się płócien i blejtramów analizuje media swej sztuki, materialne jej przedmioty, pędzle, farby, rzeźbione popiersia, wpatruje się we własną twarz odbitą w lustrze lub utrwaloną w rzeźbiarskim odlewie. W latach dwudziestych modelka przedstawiona w obrazach coraz częściej zostaje uwolniona od obowiązku pozowania. Artysta ujmuje ją w "naturalnej" sytuacji - w przerwie między pozowaniem - odpoczywającą, oglądającą ukończone już obrazy, czytającą gazetę. Sam też jej towarzyszy usytuowany na drugim planie, niekiedy pośrednio, poprzez swe odbicie w lustrze. To już nie tylko akty, lecz także przedstawienia malarskiej pracowni, która z wolna staje się głównym tematem kompozycji. Jednak ów "malowniczy nieporządek" jak go określał Weiss, nie ma elementów znaczeniowo ważniejszych, wszystkie nagromadzone przedmioty to tylko materialne tworzywo sztuki. Z czasem, w pracowni pojawia się nowy element - manekin. Początkowo to tylko jeden z wypełniających ją sprzętów, lecz stopniowo manekin ożywa. Ukazuje się za plecami siedzącej na krześle modelki, towarzyszy jej na malarskim podium, przebrany w czarną pelerynę, udaje człowieka, zaczyna się z nią przekomarzać. (cyt. za Łukasz Kossowski, Wojciech Weiss - Kryzys [w: ] Biuletyn Historii Sztuki, R. LVIII, Nr 1-2.
WEISS Wojciech
W l. 1891 -1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, później w pracowni L. Wyczółkowskiego. W l. 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 r. rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 r. twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 r. malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią „nagiej duszy” S. Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą dramatów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia „kobiet upadłych”, porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. „Upadła dziewczyna", 1898, katalog wystawy „Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski”, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl