olej, płótno 71 x 49 cm sygn. l. g.: WW na odwrocie, na blejtramie: (WW 10), nalepki z dwóch wystaw w Muzeum Narodowym w Poznaniu oraz nalepka Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie
Wystawiany: III Wystawa obrazów i rzeźb..., Sosnowiec, 1911 XV Wystawa "Sztuki", Kraków, 1911 Wojciech Weiss 1875 - 1950, Wystawa Monograficzna, Muzeum Narodowe w Poznaniu, 1977 Kolor w malarstwie polskim XIX i XX w., Muzeum Narodowe w Poznaniu, 1978
Publikowany: Wojciech Weiss 1875 - 1950, Wystawa monograficzna, kat. wyst., oprac. A Ławniczakowa, J. Nowakowski, Muzeum Narodowe w Poznaniu, Poznań 1977, il. 113, kat. nr 127
Studiował w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych u Jana Matejki, Leona Wyczółkowskiego, Władysława Łuszczkiewicza. Od 1907 roku był profesorem na ASP w Krakowie. Kilkukrotnie obejmował tam też stanowisko rektora. Na ukształtowanie jego stylu wpływ wywarło m. in. malarstwo nabistów, a nade wszystko twórczość E. Muncha. Dorobek artysty jest bardzo różnorodny. Tworzył kompozycje symboliczne, portrety i akty, pejzaże i martwe natury. Momentem przełomowym w życiu Weissa był zakup malowniczo położonego domu w Kalwarii oraz przyjaźń z Feliksem Mangghą Jasieńskim, kolekcjonerem i propagatorem sztuki japońskiej w Polsce. Właśnie wtedy, dzięki bliskiemu kontaktowi z naturą, w sztuce Weissa pojawiają się inspiracje japońskie, które artysta wykorzystywał m.in. w martwych naturach i pejzażach. Z tego okresu pochodzi oferowany obraz.
WEISS Wojciech
W l. 1891 -1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, później w pracowni L. Wyczółkowskiego. W l. 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 r. rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 r. twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 r. malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią „nagiej duszy” S. Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą dramatów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia „kobiet upadłych”, porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. „Upadła dziewczyna", 1898, katalog wystawy „Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski”, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji. Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl