Wojciech Weiss po raz pierwszy zetknął się ze sztuką japońską podczas swojego pobytu w Paryżu w latach 1899 - 1900. W Krakowie natomiast po 1901 roku miał sposobność kontynuacji z nią kontaktu, dzięki zawiązanej przyjaźni z Feliksem Jasieńskim, który przywiózł do tego miasta swoją olbrzymią kolekcję sztuki i rzemiosła dalekowschodniego. Weiss zafascynowany kulturą Japonii, która niewątpliwie wywarła na niego ogromny wpływ, wykorzystywał motywy dalekowschodnie w indywidualny, niepowtarzalny sposób. Czego wybitnym przykładem jest "Japonka"/ "Rózia w japońskim kimonie". Piękna, młoda europejka o tajemniczej urodzie w oryginalnym, japońskim kimonie. To zderzenie dwóch diamertalnie różnych kultur łączy się w nastrojowej i wyważonej kompozycji. Obraz wystawiany m.in. na wystawie "Japan in the Fin-de-siecle Poland. Feliks Jasieński`s Collection of Japanese Art. and Polish Modernism"` Japonia 1990. Jako depozyt eksponowany w Galerii Polskiego Malarstwa i Rzeźby XX wieku w Muzeum Narodowym w Krakowie w okresie od 1995 do 1997 roku. Ekspertyza; Zofia Weiss - Nowina Konopka, Kraków, 4.12. 1998 r.
WEISS Wojciech
W l. 1891 -1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, później w pracowni L. Wyczółkowskiego. W l. 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 r. rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 r. twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 r. malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią „nagiej duszy” S. Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą dramatów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia „kobiet upadłych”, porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. „Upadła dziewczyna", 1898, katalog wystawy „Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski”, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl