olej/płótno, 65 x 50 cm sygnowany p.g.: `Weiss` na odwrociu papierowa nalepka opisem obrazu
Wojciech Weiss już we wczesnym etapie swojej twórczości poszukiwał takiej formuły portretu, która pozwoliłaby widzowi wejść w bezpośredni kontakt z modelem. W symbolistycznym "Melancholiku" z 1898 roku model umieszczony został w płytkiej, okrojonej przestrzeni, tak by zbudować wrażenie bezpośredniego z nim obcowania. W pochodzącej z dojrzałego etapu twórczości "Czytającej" mamy do czynienia z tym samym dążeniem do oddania intymnego nastroju i wrażenia fizycznej bliskości. Kadrowanie, kompozycja, kolorystyka, operowanie światłem, a także ledwo zarysowane detale (jak ramiączko białej bluzki modelki) współtworzą intymny nastrój całości. Obraz, jak wiele kompozycji artysty z okresu międzywojennego, pozostaje na pograniczu aktu i sceny rodzajowej. Na "Czytającą" można patrzeć przez pryzmat innych redakcji tego tematu: "Renię czytającą" z 1908 roku (w dwóch wersjach), liczne akty, w których jako rekwizyty pojawiają się gazety i książki, czy valattonowską w stylu "Zaczytaną modelkę" z 1924. Na ich tle prezentowany obraz wyróżnia się przede wszystkim stonowaną kolorystyką. Taflę obrazu tworzą brązy, róże, ugry, siena palona i białe impasty. Rembrandtowską kolorystykę rozbija jedynie mocna plama zieleni w lewym górnym rogu. Zagranie malarskie polegające na przełamaniu brunatnego kolorytu szafirem Weiss mógł zaczerpnąć ze słynnego autoportretu Eugene`a Delacroix, który jeszcze jako młody człowiek oglądał w Luwrze. W "Czytającej" daje o sobie znać również charakterystyczne dla sztuki Weissa z lat 1905-10 zainteresowanie luminizmem. Formalnie obraz powiązany jest również z twórczością graficzną artysty z końca lat 20. XX w. Kontrastujące efekty światłocienia przywodzić mogą na myśl rytowany "Akt przy wieczornym świetle" z ok. 1924 roku."Czytająca" mimo formalnych analogii z innymi pracami artysty pozostaje dziełem wyjątkowym. Łukasz Kossowski w monografii Wojciecha Weissa zwracał bowiem uwagę, że często modelki na jego obrazach są "odpsychologizowane" i traktowane na tych samych prawach co martwe natury. "Czytająca" namalowana jest jednak z niezwykłą czułością i ciepłem. Skupiona twarz kobiety, emanujący z niej spokój pozwalają widzieć w niej redakcję klasycznego tematu sztuki europejskiej: vita contemplativa.
Artysta studiował w krakowskiej SSP w latach 1890-99. Nagrodą za ukończenie szkoły - obok złotego medalu - było roczne stypendium na pobyt w Paryżu. W malarstwie artysty splatały się różne poetyki: realistyczna, ekspresjonistyczna i secesyjno-dekoracyjna. Stałą zaś cechą twórczości Weissa było inspirowanie się naturą, której głęboka znajomość leżała u podstaw każdego z namalowanych przez artystę dzieł.
WEISS Wojciech
W l. 1891 -1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, później w pracowni L. Wyczółkowskiego. W l. 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 r. rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 r. twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 r. malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią „nagiej duszy” S. Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą dramatów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia „kobiet upadłych”, porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. „Upadła dziewczyna", 1898, katalog wystawy „Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski”, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl