Pastel, papier; 22,4 x 31,5 cm Sygnowany ołówkiem p. g.: WW Na odwrociu pieczątka: ZE ZBIORÓW DZIEŁ WOJCIECHA WEISSA | DOM ARTYSTY | WW | poniżej 002413.
Wojciech Weiss studiował z przerwami (1890-99) w krakowskiej SSP, między innymi u F. Cynka, J. Matejki, W. Łuszczkiewicza, J. Unierzyskiego, J. Fałata i L. Wyczółkowskiego. Następnie dwa lata przebywał w Paryżu. W 1902 r. był we Florencji, rok później w Rzymie. Od 1907 r. wykładał w krakowskiej ASP (w 1910 r. został mianowany profesorem). Trzykrotnie piastował godność rektora tej uczelni. Był członkiem TAP Sztuka, a w 1909 r. jej prezesem. Wystawiał wielokrotnie w krakowskiej TPSP i warszawskiej TZSP, Salonie Krywulta, a także za granicą - m.in. w USA. Malował portrety, kompozycje symboliczne, akty, pejzaże i martwe natury. Twórczość jego podlegała ciągłym przemianom; odnajdujemy w niej echa impresjonizmu, secesji, ekspresjonizmu, symbolizmu; w późniejszej fazie silne są również tendencje klasycyzujące.
WEISS Wojciech
W l. 1891 -1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, później w pracowni L. Wyczółkowskiego. W l. 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 r. rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 r. twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 r. malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią „nagiej duszy” S. Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą dramatów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia „kobiet upadłych”, porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. „Upadła dziewczyna", 1898, katalog wystawy „Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski”, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl