olej na płótnie, 100 x 70 cm, sygnowany p.d. "W Weiss"
Malarz (portrety, akty, obrazy symboliczne, pejzaże, martwe natury), grafik i pedagog. Studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie (m.in. u J. Matejki, J. Fałata i L. Wyczółkowskiego). Uczył się też w Paryżu i we Włoszech. Od 1910 r. profesor w ASP w Krakowie, a także trzykrotny rektor tej uczelni. Członek Towarzystwa Artystów Polskich"Sztuka" i wiedeńskiej Secesji. Wystawiał wielokrotnie w kraju(TPSP Kraków, TZSP Warszawa, Salon A. Krywulta) oraz za granicą(m.in. Monachium, Paryż, Wiedeń, USA). Był odznaczany i nagradzany (np. złoty medal na wystawie w Paryżu w 1900 r.). Artysta malował liczne akty, bardziej znane to Malarz i modelka z ok. 1913 r. i Polityka (Akt z gazetą) z z ok. 1915 r. Akty jego autorstwa m.in. w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie. "Twórczość jego podlegała ciągłym przemianom; odnajdujemy w niej echa impresjonizmu, secesji, ekspresjonizmu, symbolizmu, widoczny jest też wpływ sztuki E. Muncha. W późniejszej fazie silne są również tendencje klasycyzujące[...] Obok świetlistych, delikatnych kompozycji Weiss tworzył obrazy o ostrych, wręcz zgrzytliwych, zestawieniach barwnych, osiągając niezwykłą ekspresję". (Słownik Malarzy Polskich, t. 1., Warszawa 1998, s. 215-216).
WEISS Wojciech
W l. 1891 -1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, później w pracowni L. Wyczółkowskiego. W l. 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 r. rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 r. twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 r. malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią „nagiej duszy” S. Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą dramatów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia „kobiet upadłych”, porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. „Upadła dziewczyna", 1898, katalog wystawy „Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski”, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl