Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
WEISS Wojciech | Akt w pracowni, 1922 r.

Wojciech WEISS (1875 Leorda w Rumunii-1950 Kraków)

Akt w pracowni, 1922 r.

olej/płótno, 73 x 58 cm
sygnowany monogramem wiązanym p.d.: `WW`
na odwrociu sygnowany i datowany (farbą na płótnie)

Akt w pracowni wykorzystuje charakterystyczny dla twórczości Weissa z lat 20. moduł wyalienowanej, wpatrzonej w siebie postaci. Modelka została zwolniona z obowiązku sztywnego pozowania w klasycyzującej pozie. W ujęciu Weissa od teatralności typowej dla akademizmu wartościowsza jest naturalność: uchwycenie chwili odpoczynku, naturalnie zamyślonego wzroku czy swobodnego ruchu dłoni. To właśnie te intymistyczne wartości sprawiły, że w okresie międzywojennym akty krakowskiego profesora cieszyły się zarówno na wystawach, jak i na rynku sztuki ogromnym powodzeniem. Na prezentowanym obrazie artysta pokazał zarówno rozebraną modelkę, jak i kobietę siedzącą na drugim planie w płytkiej, okrojonej przestrzeni. Za plecami obu postaci widać dekoracyjne draperie, które wydają się pełnić ważną funkcję kompozycyjną. Biało-błękitne paski z prawej strony obrazu przywodzą na myśl desenie obecne na pracach szwajcarskiego malarza Felixa Valottona. Weiss mógł je oglądać nie tylko w prasie międzywojnia, ale także podczas swoich podróży do Wiednia i Paryża. U obu artystów płytkie, bogato dekorowane tło tworzy niezwykłą przestrzeń. Modelka wydaje się przez nie bliższa widzowi i zdaje się "przestrzennie" wychodzić z obrazu. Prezentowany obraz intryguje również przez swoją ikonografię. Akty z pracowni ukazują zazwyczaj pojedyncze postaci kobiece. Na prezentowanym obrazie wprowadzono drugą, ubraną w płaszcz i kapelusz postać, która wyraźnie kontrastuje z "artystyczną" nagością modelki. Weiss wydaje się mrugać do widza okiem i zdradzać, że nie mamy w przypadku "Aktu w pracowni" do czynienia z wystudiowaną kompozycją mającą pretensje do tak zwanej wielkiej sztuki, ale z intymną sceną rodzajową. W dolnej partii obrazu artysta umieścił niewielki chabrowy wazon z pędzlami. Rozwiewa on dwuznaczności, które często towarzyszą podobnym scenom; rozebrana kobieta i jej ubrana towarzyszka to bowiem częsty fundament scen zamtuzowych. Pędzle potwierdzające, że znajdujemy się w malarskim atelier Weissa, usprawiedliwiają nagość modelki.

Artysta studiował w krakowskiej SSP w latach 1890-99. Nagrodą za ukończenie szkoły - obok złotego medalu - było roczne stypendium na pobyt w Paryżu. W malarstwie artysty splatały się różne poetyki: realistyczna, ekspresjonistyczna i secesyjno-dekoracyjna. Stałą zaś cechą twórczości Weissa było inspirowanie się naturą, której głęboka znajomość leżała u podstaw każdego z namalowanych przez artystę dzieł.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
WEISS Wojciech
W l. 1891 -1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, później w pracowni L. Wyczółkowskiego. W l. 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 r. rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 r. twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 r. malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią „nagiej duszy” S. Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą dramatów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia „kobiet upadłych”, porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. „Upadła dziewczyna", 1898, katalog wystawy „Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski”, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).
Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl