Papier, ołówek; 22 x 30 cm Sygnowany p. d.: WW Na odwrocie: pieczęć owalna z monogramem WW i napisem w otoku: ZE ZBIORU DZIEŁ WOJCIECHA WEISSA DOM ARTYSTY | numer: 004782
W twórczości artysty - zarówno malarskiej jak i graficznej - pojawiają się ok. 1911 kobiece akty sugestywnie oddające panującą w sypialnianych wnętrzach atmosferę intymności. Malowane w latach dwudziestych wizerunki kobiet wzbogacają niekiedy lustrzane odbicia ich sylwetek i salonowych bibelotów. Podnoszą one dekoracyjne walory kompozycji i zarazem wprowadzają element iluzji przestrzennej (Portret żony, 1921). Refleksy przedmiotów w tafli zwierciadła komplikują przestrzenne relacje także martwych natur malowanych przez artystę w niezliczonych wariantach.Szkic nagiej kobiety, która klęczy opierając się na rękach. Prezentowana praca stanowi szkic kompozycji postaci, stąd kontur figury jest silnie zaznaczony w śmiałym, szybkim zarysie. Lekki światłocień podkreśla bryłę ciała.
WEISS Wojciech
W l. 1891 -1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, później w pracowni L. Wyczółkowskiego. W l. 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 r. rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 r. twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 r. malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią „nagiej duszy” S. Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą dramatów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia „kobiet upadłych”, porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. „Upadła dziewczyna", 1898, katalog wystawy „Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski”, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl