olej/płótno, 66 x 81 cm sygnowany l. d.: `WWeiss` na odwrocie dwukrotnie numer `19`
Malarstwo studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie (w pracowniach W. Łuszczkiewicza, J. Matejki i J. Unierzyskiego, J. Fałata, a także w klasie mistrzowskiej u L. Wyczółkowskiego). Kształcił się także za granicą: w Paryżu, Rzymie i Florencji. Pó¼niej często przebywał w Paryżu, będącym ówczesną stolicą Świata sztuki, a także wielokrotnie podróżował do Włoch i południowej Francji. W 1907 r. rozpoczął pracę dydaktyczną w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka" i wielokrotnie wystawiał z wiedeńską "Secesją". Początkowo malował w duchu modernizmu pod wpływem E. Muncha obrazy ekspresyjno-symboliczne. Pó¼niej łączył zainteresowania kolorem, wpływy impresjonizmu i postimpresjonizmu z formułą realizmu. Malował portrety, zmysłowe akty kobiet, pejzaże oraz sceny figuralne. Jego malarstwo portretowe cechuje swobodna technika, uproszczone formy i ciemna kolorystyka, połączona z silnymi akcentami jasnych barw.
WEISS Wojciech
W l. 1891 -1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, później w pracowni L. Wyczółkowskiego. W l. 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 r. rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 r. twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 r. malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią „nagiej duszy” S. Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą dramatów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia „kobiet upadłych”, porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. „Upadła dziewczyna", 1898, katalog wystawy „Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski”, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia poaukcyjne.
Formy zgłoszenia: Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym niesprzedanym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail: 022 818 94 68
0693 108 148
mail: aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl