olej na płótnie, 65,5 x 99,5 cm, sygnowany p.d. "WW", na odwrocie na płótnie: pieczątki z nr "0907" i "WW", oraz na blejtramie: 1) nalepka z danymi (tytuł: Akt, wykonanie: ol., nr 16538), 2) kartka z odręcznym napisem "Wojciech Weiss / Nr 58 akt", 3) napis odręczny "MNK 62/3"
Jeden z najważniejszych polskich malarzy kobiecego ciała. Jego twórczość dzieli się na dwa okresy - pierwszy (do 1905 r.) cechuje symbolizujący ekspresjonizm, drugi (po tym roku) klasycyzujący koloryzm. W pierwszej części drugiego okresu wyróżnia się przejściowy, tzw. biały okres twórczości (1906-12). Akty kobiece tworzył już w końcowych latach XIX w., ale najliczniejsze pochodzą z okresu drugiego. Klasyczne wzory widoczne są głównie w aktach z lat 1916-23. Przykładami aktów z dojrzałego okresu drugiego są m.in. "Wenus" z 1916 r. (Muzeum Narodowe w Warszawie), "Pokusa" albo "Wenus i amor" z 1917 r. (Galeria Rogalińska), "Akt kobiecy" z ok. 1920 r. (Muzeum Okręgowe w Toruniu) i "Akt kobiecy" z 1920 r. (Muzeum Sztuki w Łodzi). Po 1915 r. jednym z najważniejszych punktów odniesienia była dla Weissa sztuka dawnych mistrzów. Przykładem mogą być dwa wymienione klasycyzujące akty. W obu przypadkach kobieta leży na białym prześcieradle, ale obrazy różnią się kolorystyką. "Wenus" z 1916 r. (akt leżący tyłem do widza; obraz w jasnej tonacji) nawiązuje do "Toalety Wenus" D. Velázqueza. Poza modelki w rogalińskiej "Pokusie" (z rękami pod głową, leżąca na posłaniu, wśród barwnych, pofałdowanych kotar z amorkiem u stóp) nawiązuje do dzieł Tycjana i Tintoretta. Podobny typ klasycznej kompozycji widzimy też w naszej pracy. Nawiązania do dawnych mistrzów też przychodzą na myśl. Jest więc prawdopodobne, że obraz ten powstał w okresie 1916-23.
WEISS Wojciech
W l. 1891 -1895 studiował w krakowskiej SSP, najpierw u W. Łuszczkiewicza i J. Matejki, później w pracowni L. Wyczółkowskiego. W l. 1901 i 1902 kontynuował naukę w Rzymie i Florencji. W 1907 r. rozpoczął pracę w krakowskiej ASP, z którą związał się do końca życia; trzykrotnie pełnił funkcję rektora. Po 1908 r. twórczość skoncentrował głównie na problemach luminizmu malując w manierze postimpresjonistycznej. W okresie międzywojennym zasłynął jako malarz portretów i aktów. Od 1915 r. malował przede wszystkim rozsłonecznione kalwaryjskie pejzaże i martwe natury. Prezentowany pastel przedstawiający kobiecy akt, pochodzi z młodzieńczego okresu twórczości artysty. Przejawiają się w nim inspiracje ekspresjonistyczną teorią „nagiej duszy” S. Przybyszewskiego, fascynacja sztuką E. Muncha i F. Ropsa, lekturą dramatów A. Strindberga i dzieł filozoficznych A. Schopenhauera. Weiss postrzega wówczas kobietę przede wszystkim jako emanację zła i narzędzie szatana. Powstają studia „kobiet upadłych”, porzuconych nad ranem, których moralną kondycję dopowiada niekiedy namalowana w rogu kompozycji moneta (por. „Upadła dziewczyna", 1898, katalog wystawy „Totenmesse. Munch, Weiss, Przybyszewski”, Muzeum Literatury w Warszawie, Warszawa 1995, il. 16).
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl