Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
FANGOR Wojciech | Portret kobiety, 1997 r.

Wojciech FANGOR (1922 Warszawa - 2015 Warszawa)

Portret kobiety, 1997 r.

tusz/papier, 27 x 21 cm (arkusz)
sygnowany i datowany p.d.:'‘Fangor 97'

"Ale czym jest ludzka twarz? Jak zmienia ją już oświetlenie czy nastrój człowieka! Mężczyzna skupiony i jakby nieobecny, kobieta, która wie, że na nią patrzę, ukazując wciąż nowe twarze. Jakie przelotne blaski w oczach; toteż najłatwiej chyba uzyskać prawdę twarzy, uwzględniając jej rzeźbę, wyłącznie kontur". Wojciech Fangor Rysunki oraz szkice stanowią ważną część dorobku artystycznego Wojciecha Fangora. Do zaprezentowanej pracy wykonanej tuszem modelką została przyjaciółka artysty. Z portretu nakreślonego delikatnymi pociągnięciami tuszu, z lekko zarysowanej twarzy bije intymny charakter. Rysunki, takie jak zaprezentowana praca, zyskały szczególną rolę w późniejszym okresie twórczości Fangora, w latach 90. Wtedy to właśnie artysta, już wieku około 80 lat, powrócił do swojej kolekcji i nadał jej nową formę. Jak opisuje proces obróbki wielu ze stworzonych przez Fangora szkiców Stefan Szydłowski: "Artysta, krok po kroku, pozbawiał rysunki podmiotowości związanej z oryginalnością i unikatowością. Najpierw je sfotografował, po zeskanowaniu, w nowej skali, wydrukował. Początkowo wydruki były na papierze przyklejanym do pianki poliuretanowej, w ostatniej serii obrazów artysta zdecydował się drukować wprost na płótnie. W ten sposób przetworzone rysunki stały się produktem przemysłowym ze wszystkimi jego własnościami, produkcja mogła odbywać się w sposób mechaniczny w dowolnie wybranym nakładzie. Rysunek został "uśmiercony", pozbawiony swoich atrybutowych cech, decydujących o jego pozycji w sztuce. Zerwano z rysunkiem, pojawiło się coś bliższego szablonowi, raczej negatywowi szablonu - w każdym razie podstawą, kanwą obrazu stało się zupełnie czyta płótno" (Stefan Szydłowski, Wojciech Fangor. Przestrzeń jako gra, Kraków 2012, s. 337). Tak przygotowane płótno, którego podstawą były wykonane wcześniej rysunki, artysta pokrywał geometrycznymi elementami o intensywnych kolorach - kawałkami papieru lub plamami farby. Trudno spekulować czy zaprezentowana praca powstała w wyniku opisanej obróbki. Warto jednak podkreślić, że najczęściej przedstawionej ingerencji artysta poddawał właśnie portrety kobiet: żony, sióstr, przyjaciółek oraz współpracownic. Jak opisuje ten fenomen Stefan Szydłowski: "Fangor zdaje się w ich imieniu i swoim własnym wypowiadać wojnę upływowi czasu. Geometrią poprawia biologię, wiedzą młodość. Tutaj pamięć jest bardzo związana z ciałem, z 'raną', która ma jednocześnie wymiar cielesny i psychiczny. Ma ona swoją konkretność i doraźność oraz metaforyczność i procesualność. Ciało, szczególnie kobiety, jest dla niego wyrazem przemijalności, czymś, co nigdy nie jest tym samym. Dobrze zderza się z jakąś geometryzacją, w wersji subtelnej użytej do przestawienia, a w ostrzejszej w postaci zderzeń figur geometrycznych z formami organicznymi" (Stefan Szydłowski, ibidem, s. 340).

W czasie okupacji studiował prywatnie u Tadeusza Pruszkowskiego i Felicjana Szczęsnego Kowarskiego. Uzyskał dyplom w warszawskiej ASP w 1946. Na festiwal Młodzieży i Studentów w Warszawie wraz z Henrykiem Tomaszewskim zaprojektował dekorację przestrzenną w plenerze. Odtąd prace malarskie były realizowane w relacji do przestrzeni poza obrazem - jak w słynnym “Studium przestrzeni" z 1958 roku, poprzedzającym światowe realizacje environments. Instalacje malarskie z lat 50. i 60., złożone z kolorowych kontrastujących kręgów i fal, dotykały problemów optycznych i były bliskie sztuce op - art. Ukoronowaniem tego okresu była indywidualna wystawa w Guggenheim Museum w Nowym Jorku (1970). Prowadził działalność pedagogiczną na uniwersytetach w Anglii i USA. Jego prace znajdują się w największych kolekcjach na świecie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
FANGOR Wojciech

Urodził się w 1922 w Warszawie.W czasie wojny studiował prywatnie u T. Pruszkowskiego i F.S. Kowarskiego, w 1946 ukończył warszawską ASP. Jest awangardowym malarzem i grafikiem. Początkowo próbował znaleźć własną formułę realizmu socjalistycznego (Matka Koreanka, 1951). Do 1955 brał udział w oficjalnym życiu artystycznym PRL. Zniechęcony do socrealizmu zwrócił się w stronę plakatu i grafiki, potem szukał własnej formuły plastycznej, malując obrazy o uproszczonych formach. W 1958 w Warszawie wykonał prekursorską wobec environments kompozycję przestrzenną, przy użyciu swoich obrazów (wystawa Studium przestrzeni, wspólnie z S. Zamecznikiem). Wtedy też zaczął malować pulsujące barwami abstrakcyjne obrazy, dające wrażenie ruchu. Na początku lat 60-tych wyjechał za granice i w 1966 zamieszkał na stałe w USA, gdzie eksperymenty abstrakcjonisty łączył z bliskim hiperrealizmowi malarstwem figuratywnym. W roku 1999 powrócił do kraju. Mieszka i tworzy w Błędowie, w połowie drogi między Warszawą a Radomiem.

Wojciech Fangor jest jednym z nielicznych polskich artystów powojennego okresu, którzy swoim dziełem wyprzedzili czas w skali światowej. Jest do tej pory także jedynym polskim artystą, który miał indywidualną wystawę w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku. Artysta zasłynął przede wszystkim, jako twórca inspirowanych op-artem przestrzeni, które tworzył głównie w latach 60-tych i 70-tych.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

Ceny wywoławcze.
Dom Aukcyjny Desa Unicum nie publikuje w katalogu cen wywoławczych.
W takim przypadku licytacja rozpoczyna się od podawanej przez aukcjonera w trakcie aukcji ceny wywoławczej, która zwyczajowo zawarta jest między połową a trzy czwarte dolnej granicy estymacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl