Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
FANGOR Wojciech | Panocek 3, 1977 r.

Wojciech FANGOR (1922 Warszawa - 2015 Warszawa)

Panocek 3, 1977 r.

olej/płótno, 188 x 127 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'FANGOR | 1977 | PANOCEK 3. | 74" x 52"'

POCHODZENIE:
- kolekcja Jerzego Sołtana, USA

"Panocek 3" to praca Wojciecha Fangora, która powstała w 1977. Należy do słynnej serii "obrazów telewizyjnych", rozpoczętej przez artystę w połowie lat 70. XX w. Kompozycja przedstawia portret ubranego w smoking tytułowego "panocka", czyli po prostu "pana", stanowiącego typowy dla kultury masowej wizerunek osobowości telewizyjnej: prowadzącego teleturniej mężczyzny w średnim wieku. Płaskie, przekrzywione przedstawienie zostało przeniesione z ekranu telewizora za pośrednictwem fotografii. Następnie Fangor pokrył kompozycję gęstą siatką kropek - pikseli.
To właśnie wizerunki typowe dla amerykańskiej telewizji lat 70., obserwowane i uwielbiane przez miliony widzów, zainspirowały całą serię "obrazów telewizyjnych" Wojciecha Fangora. Oprócz kilku "Panocków" (analogiczny obraz "Panocek 2" z 1976 reprodukowany jest w katalogu "Fangor. Malarstwo", wydanym przez Wydział Malarstwa ASP w Gdańsku z okazji nadania artyście tytułu doktora honoris causa) artysta przeniósł na płótno słynne gwiazdy estrady, sceny z oper mydlanych czy reklam. Najbardziej inspirujące stało się znaczenie medium. Wspominając tamten czas, Wojciech Fangor powiedział: "Przez jakiś czas fascynowała mnie telewizja, w sensie medium. W tym okresie modna była filozofia Marshalla McLuhana, który mówił 'The medium is the message', że w samym medium jest zawarta treść, a nie w tej anegdocie, którą to medium przekazuje. Na tej podstawie robiłem trochę obrazów i rysunków, które miały związek z obrazem telewizyjnym" (Bzik kulturalny: Wojciech Fangor, 10.08.2011, Culture.pl).
Marshall McLuhan to niezwykle trafna referencja do postmodernistycznych wątków twórczości Wojciecha Fangora. Herbert Marshall McLuhan był kanadyjskim teoretykiem komunikacji, którego wypowiedzi o mediach i komunikacji przyniosły mu szeroki rozgłos w latach 60. XX w. To właśnie on był autorem tezy "globalnej wioski", w której sposób komunikacji ma większe znaczenie, niż jej treść. Współcześnie uznawany jest za jednego z najwybitniejszych teoretyków kultury masowej. Jego prowokacyjne i przełomowe tezy o zmodernizowanym społeczeństwie pozwalają nam lepiej zrozumieć najważniejsze tematy sztuki Wojciecha Fangora tego okresu: problemy społeczeństw późnego kapitalizmu, kultury masowej, znaczenia medium, wizerunku i przestrzeni wirtualnej. Co więcej, w sztuce wybitnego polskiego artysty do głosu doszły również typowe dla postmodernistów referencje do grafiki użytkowej.
Powrót do grafiki użytkowej Wojciecha Fangora szedł w parze z powrotem do figuratywności, który wydarzył się mniej więcej w tym samym czasie, co "obrazy telewizyjne" - w serii kompozycji zatytułowanych "Interface Space" (przestrzeń międzytwarzowa). Choć punkt odniesienia nadal stanowiła przestrzeń, w połowie lat 70. XX w. celem artysty nie była iluzja koloru w przestrzeni, a przestrzeń jako zjawisko materialne. W "Interface Space" artysta posługiwał się całą feerią znanych sobie środków malarskich, choć nadal pozostawał orędownikiem zapomnianej nieco za oceanem techniki olejnej. W tradycji europejskiego malarstwa osadził go jeszcze głębiej impresjonistyczny pointylizm, choć niepozbawiony op-artowskiej tradycji teorii koloru. Nienowoczesne rozwiązania malarskie stały się doskonałą formą do wyrażania refleksji o późnym kapitalizmie, nadając sztuce Fangora z lat 70. niebywale spójny, postmodernistyczny charakter. W tamtym czasie, na długo przed latami 90. i Jeffem Koonsem, było to świadectwem twórczej odwagi, a może i radykalizmu Wojciecha Fangora.
Przełom w malarstwie Fangora, który naznacza odejście od ikonicznych fal i kół do własnych, figuratywnych i graficznych korzeni, jest dobrą metaforą końca modernizmu. Po upadku wielkich, uniwersalistycznych tez, ich miejsce zajęły zagadnienia bliższe przyziemnym sprawom. Kosmiczny porządek zastąpił vox populi. Jak pisał Stefan Szydłowski, podsumowując eksperymentalny charakter twórczości tego artysty: "Po latach penetracji przestrzeni we wszelkich jej możliwych wymiarach, z kosmicznym włącznie, [Wojciech Fangor] nagle mówi, że równie ważne jest to, byśmy poznali samych siebie. My sami, nasze charaktery, temperamenty emanują, czasami się uzupełniają, przenikają, innym razem konfrontacyjnie zderzają" (Stefan Szydłowski, Wojciech Fangor: mała retrospektywa, [w:] "Fangor. Malarstwo", katalog wystawy, Wydział Malarstwa ASP w Gdańsku, red. Iwona Ziętkiewicz, Gdańsk 2015, s. 18).


W czasie okupacji studiował prywatnie u Tadeusza Pruszkowskiego i Felicjana Szczęsnego Kowarskiego. Uzyskał dyplom w warszawskiej ASP w 1946. Na festiwal Młodzieży i Studentów w Warszawie wraz z Henrykiem Tomaszewskim zaprojektował dekorację przestrzenną w plenerze. Odtąd prace malarskie były realizowane w relacji do przestrzeni poza obrazem - jak w słynnym “Studium przestrzeni" z 1958 roku, poprzedzającym światowe realizacje environments. Instalacje malarskie z lat 50. i 60., złożone z kolorowych kontrastujących kręgów i fal, dotykały problemów optycznych i były bliskie sztuce op - art. Ukoronowaniem tego okresu była indywidualna wystawa w Guggenheim Museum w Nowym Jorku (1970). Prowadził działalność pedagogiczną na uniwersytetach w Anglii i USA. Jego prace znajdują się w największych kolekcjach na świecie.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
FANGOR Wojciech

Urodził się w 1922 w Warszawie.W czasie wojny studiował prywatnie u T. Pruszkowskiego i F.S. Kowarskiego, w 1946 ukończył warszawską ASP. Jest awangardowym malarzem i grafikiem. Początkowo próbował znaleźć własną formułę realizmu socjalistycznego (Matka Koreanka, 1951). Do 1955 brał udział w oficjalnym życiu artystycznym PRL. Zniechęcony do socrealizmu zwrócił się w stronę plakatu i grafiki, potem szukał własnej formuły plastycznej, malując obrazy o uproszczonych formach. W 1958 w Warszawie wykonał prekursorską wobec environments kompozycję przestrzenną, przy użyciu swoich obrazów (wystawa Studium przestrzeni, wspólnie z S. Zamecznikiem). Wtedy też zaczął malować pulsujące barwami abstrakcyjne obrazy, dające wrażenie ruchu. Na początku lat 60-tych wyjechał za granice i w 1966 zamieszkał na stałe w USA, gdzie eksperymenty abstrakcjonisty łączył z bliskim hiperrealizmowi malarstwem figuratywnym. W roku 1999 powrócił do kraju. Mieszka i tworzy w Błędowie, w połowie drogi między Warszawą a Radomiem.

Wojciech Fangor jest jednym z nielicznych polskich artystów powojennego okresu, którzy swoim dziełem wyprzedzili czas w skali światowej. Jest do tej pory także jedynym polskim artystą, który miał indywidualną wystawę w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku. Artysta zasłynął przede wszystkim, jako twórca inspirowanych op-artem przestrzeni, które tworzył głównie w latach 60-tych i 70-tych.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 693 108 148
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl