olej/płótno, 61,5 x 61,5 cm sygnowany, datowany i opisany na odwrocie: FANGOR | 70-02 | MB 5
WYSTAWIANY: - Wojciech Fangor. Optyczne wibracje. Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej Elektrownia w Radomiu, 18.05 - 31.08.2018
POCHODZENIE: - kolekcja prywatna
O obrazie Wojciecha Fangora MB 5, 70-02.
Obraz MB 5, 70-02, olej na płótnie o wymiarach 61,5 na 61,5 cm, sygnowany przez autora na odwrocie, Fangor MB 5, 70-02; jest dziełem autentycznym autorstwa Wojciecha Fangora.
Obraz w pierwszej wersji został namalowany w roku 1970 w cyklu tzw. kół, z których wiele powstało w pracowni w Madison w New Jersey. Obrazy w tamtym czasie powstawały w różnych formatach i dość rozbudowanej palecie barw. Malowane były na bawełnianym płótnie i tzw. 3D ramiaku. Część z nich była pokazana na wystawie indywidualnej Wojciecha Fangora w Solomon R. Guggenheim Museum w 1970 roku. W obrazach malowanych w 1975 roku można zaobserwować zmiany, do obrazów malowanych bezkonturowo Wojciech Fangor wprowadził konturowość. Było to zapisem poszukiwania nowych środków wyrazu, próbą odejścia od formy obrazów realizowanych od 1957 roku. Obraz MB 5 jest wyjątkowym zapisem pewnego aspektu historii malarstwa Wojciecha Fangora i świadectwem postawy artysty poszukującego nowych środków wyrazu nastawionych na wyzwalanie doświadczenia przestrzeni. Rok 2002 był rokiem wielkiej wystawy monograficznej Wojciecha Fangora w BWA w Katowicach i promocji książki Bożeny Kowalskiej „Fangor. Malarz przestrzeni” oraz czasem przygotowań do wystawy retrospektywnej w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. W wybranych pracach prezentowanych na wystawie w CSW artysta przymocował przed obrazami białe lub czarne kraty, które wzmacniały efekt przestrzennego odbioru i wprowadzały dodatkowy element abstrakcji. Obraz MB 5, 70-02 został przez artystę zmieniony w 2002 roku i w tymże roku był sygnowany, stąd 70-02 w opisie. Podobne interwencje z tego czasu można zaobserwować jeszcze w kilku innych przypadkach. W filmie Piotra Weycherta „Przestrzenie Wojciecha Fangora” z 2005 roku już od 2 min. trwania filmu pojawia się w/w obraz oraz inny obraz w tym samym formacie, również zmieniony przez interwencję artysty. W obrazie MB 5 Fangor posłużył się szeroką taśmą malarską, by centralnie w pionie i poziomie zabezpieczyć obraz, a następnie w powstałych czterech strefach specyficznym dla siebie zygzakowatym gestem rozpraszał czerń ku rogom zewnętrznym obrazu. Dwie formy grania przestrzenią nałożyły się na siebie, blisko obrazu wydobywamy rozpraszające się koło, oddalając się od obrazu widzimy jakby wirujący wiatrak lub koło. Sąsiedni obraz z filmu, to szare na białym tle koło przekreślone na linii przekątnych dwoma żółtymi, rozpraszającymi się ku rogom obrazu pasami. Obrazy w filmowych kadrach stoją na podłodze z prawej strony od Wojciecha Fangora.
Urodził się w 1922 w Warszawie.W czasie wojny studiował prywatnie u T. Pruszkowskiego i F.S. Kowarskiego, w 1946 ukończył warszawską ASP. Jest awangardowym malarzem i grafikiem. Początkowo próbował znaleźć własną formułę realizmu socjalistycznego (Matka Koreanka, 1951). Do 1955 brał udział w oficjalnym życiu artystycznym PRL. Zniechęcony do socrealizmu zwrócił się w stronę plakatu i grafiki, potem szukał własnej formuły plastycznej, malując obrazy o uproszczonych formach. W 1958 w Warszawie wykonał prekursorską wobec environments kompozycję przestrzenną, przy użyciu swoich obrazów (wystawa Studium przestrzeni, wspólnie z S. Zamecznikiem). Wtedy też zaczął malować pulsujące barwami abstrakcyjne obrazy, dające wrażenie ruchu. Na początku lat 60-tych wyjechał za granice i w 1966 zamieszkał na stałe w USA, gdzie eksperymenty abstrakcjonisty łączył z bliskim hiperrealizmowi malarstwem figuratywnym. W roku 1999 powrócił do kraju. Mieszka i tworzy w Błędowie, w połowie drogi między Warszawą a Radomiem.
Wojciech Fangor jest jednym z nielicznych polskich artystów powojennego okresu, którzy swoim dziełem wyprzedzili czas w skali światowej. Jest do tej pory także jedynym polskim artystą, który miał indywidualną wystawę w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku. Artysta zasłynął przede wszystkim, jako twórca inspirowanych op-artem przestrzeni, które tworzył głównie w latach 60-tych i 70-tych.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji dolicza 18% opłatę do ceny sprzedaży.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl