serigrafia barwna/papier, 69 x 69 cm (w świetle passe-partout) sygnowany i datowany ołówkiem l.d.: 'Fangor 2005', opisany ołówkiem p.d.: 'artist proof 6/10'
„Każdy obraz jest rzeczywistością, nawet jeśli nie kojarzy się z okiem, nosem czy stopą ludzką. To rzeczywistość sama w sobie, powiązana czasem z figurami geometrycznymi, które istnieją także poza tym obrazem. Koło istnieje jako figura geometryczna w przyrodzie, historii, w wierzeniach”. WOJCIECH FANGOR Zaprezentowana serigrafia barwna z 2005 roku pochodzi z późnego okresu, ale przedstawia jeden z najbardziej rozpoznawalnych motywów w twórczości Wojciecha Fangora. Artysta na przestrzeni lat często zmieniał swój styl. Zaczynał od malarstwa socrealistycznego, a w latach 50. utrzymywał się głownie z tworzenia plakatów promujących wydarzenia kulturalne. Na początku lat 60. zasłynął pulsującym malarstwem. To właśnie w tym okresie powstały pierwsze abstrakcyjne obrazy, na których artysta oddawał wrażenie ruchu. Fangor prowadził wtedy zróżnicowane i rozbudowane eksperymenty z iluzją optyczną, na których wykorzystywał efekt sfumato – zacierania konturu. Podejmowane w tym okresie próby były prekursorskie nie tylko na polskiej scenie artystycznej, ale także światowej. Fangor był jedynym Polakiem, który miał swoją indywidualną wystawę w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku. Jak wspominał po latach, pierwsze optyczne realizacje powstały z przypadku. Na płótnach, oprócz figur o niewyraźnych konturach, miały się znaleźć elementy figuratywne. Artysta jednak dostrzegł, że abstrakcyjne tło sprawia, że namalowane przez niego figury oddziałują na przestrzeń poza obrazem. Fangor poświęcił się malarstwu optycznemu aż do lat 70. To właśnie w tym okresie powstały najbardziej rozpoznawalne dla twórczości artysty obrazy, grafiki i prace na papierze z motywami kół oraz fal. W czasie okupacji studiował prywatnie u Tadeusza Pruszkowskiego i Felicjana Szczęsnego Kowarskiego. Uzyskał dyplom w warszawskiej ASP w 1946. Na festiwal Młodzieży i Studentów w Warszawie wraz z Henrykiem Tomaszewskim zaprojektował dekorację przestrzenną w plenerze. Odtąd prace malarskie były realizowane w relacji do przestrzeni poza obrazem - jak w słynnym “Studium przestrzeni" z 1958 roku, poprzedzającym światowe realizacje environments. Instalacje malarskie z lat 50. i 60., złożone z kolorowych kontrastujących kręgów i fal, dotykały problemów optycznych i były bliskie sztuce op - art. Ukoronowaniem tego okresu była indywidualna wystawa w Guggenheim Museum w Nowym Jorku (1970). Prowadził działalność pedagogiczną na uniwersytetach w Anglii i USA. Jego prace znajdują się w największych kolekcjach na świecie. - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
Urodził się w 1922 w Warszawie.W czasie wojny studiował prywatnie u T. Pruszkowskiego i F.S. Kowarskiego, w 1946 ukończył warszawską ASP. Jest awangardowym malarzem i grafikiem. Początkowo próbował znaleźć własną formułę realizmu socjalistycznego (Matka Koreanka, 1951). Do 1955 brał udział w oficjalnym życiu artystycznym PRL. Zniechęcony do socrealizmu zwrócił się w stronę plakatu i grafiki, potem szukał własnej formuły plastycznej, malując obrazy o uproszczonych formach. W 1958 w Warszawie wykonał prekursorską wobec environments kompozycję przestrzenną, przy użyciu swoich obrazów (wystawa Studium przestrzeni, wspólnie z S. Zamecznikiem). Wtedy też zaczął malować pulsujące barwami abstrakcyjne obrazy, dające wrażenie ruchu. Na początku lat 60-tych wyjechał za granice i w 1966 zamieszkał na stałe w USA, gdzie eksperymenty abstrakcjonisty łączył z bliskim hiperrealizmowi malarstwem figuratywnym. W roku 1999 powrócił do kraju. Mieszka i tworzy w Błędowie, w połowie drogi między Warszawą a Radomiem.
Wojciech Fangor jest jednym z nielicznych polskich artystów powojennego okresu, którzy swoim dziełem wyprzedzili czas w skali światowej. Jest do tej pory także jedynym polskim artystą, który miał indywidualną wystawę w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku. Artysta zasłynął przede wszystkim, jako twórca inspirowanych op-artem przestrzeni, które tworzył głównie w latach 60-tych i 70-tych.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl