Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
HOFMAN Wlastimil | Zdjęcie Chrystusa z Krzyża, 1914 r.

Wlastimil HOFMAN (1881 - 1970)

Zdjęcie Chrystusa z Krzyża, 1914 r.

olej/tektura, 67,5 x 99 cm
sygnowany l.d.: 'Wlastimil Hofman'
na odwrociu papierowa nalepka autorska z opisem i datowaniem pracy

POCHODZENIE:
- spadkobiercy przedwojennej kolekcji w Drohobyczu

Prezentowane "Zdjęcie z krzyża", datowane na 1914, należy do wczesnych scen sakralnych w twórczości Wlastimila Hofmana. Pośród obrazów artysty pochodzących z tego okresu owa scena jest rzadkością, bowiem na płótnach Hofmana goszczą zazwyczaj wiejskie Madonny otoczone jasnowłosymi dziećmi, skrzydlate anioły oraz rozmodleni starcy. Temat zaskakuje również ujęciem kompozycyjnym - bohaterami przedstawienia są Jezus i Maryja, matka i syn. Widz na próżno szuka postaci ukochanego ucznia stojącego pod krzyżem czy całującej stopy nauczyciela Marii Magdaleny. Maryja, obita w żałobną purpurę, wydaje się być całkiem opuszczona. Od jej pochylonej postaci kontemplującej oblicze syna bije jednak głęboki spokój. Godne uwagi jest również nietypowe dla historii sztuki przedstawienie umarłego Chrystusa: ułożony na wznak z podniesionymi nogami skierowanymi w stronę widza przywołuje tym samym "Opłakiwanie zmarłego Chrystusa" Andrei Mantegni (Pinacoteca di Brera w Mediolanie). Artysta osadza scenę na tle bliżej nieokreślonego suchego pejzażu, którego jedynym elementem jest samotny krzak. Unikając przedstawienia góry Golgoty, doprowadza do uniwersalizacji motywu cierpienia. Przebrzmiewają tu echa westchnień patriotycznych oraz melancholijny ton znany ze scen inspirowanych "Anhellim" Słowackiego. Niebo spowija kojący róż wenecki, fiolet i ciepły seledyn, tym samym wieczorny krajobraz nabiera wymiaru religijnego. Wczesne obrazy Hofmana często utrzymane są w delikatnej gamie barwnej, w której przebrzmiewa echem historia rodzinna artysty. Hofman był bowiem synem właściciela sklepu z kamieniami półszlachetnymi w Sukiennicach i przywykł do oglądania delikatnych barw chalcedonów, ametystów i agatów. Wielką inspiracją dla artysty była również późna sztuka gotycka: "Do mnie ta epoka bardzo przemawia. Mój duch (prawie że od początku mojej twórczości to widać) ma z tym gotyckim spirytualizmem dużo wspólnego" (cyt. za: E. Wolniewicz-Mierzwińska, Wlastimil Hofman - twórczość do roku 1939, tamże, s. 6). Nie dziwi zatem brak idealizacji ludzkiego ciała, które wychudzone, o wygiętych kończynach i wystających żebrach już dawno utraciło życie. Twarz naznaczona jest cierpieniem i wycieńczeniem, a szklany wzrok wpatrzony w dal. Hofman zapewne odwoływał się do fragmentu z Księgi Izajasza: "Nie miał On wdzięku ani też blasku / aby na Niego popatrzeć, ani wyglądu, by się nam podobał. / Wzgardzony i odepchnięty przez ludzi, / Mąż boleści, oswojony z cierpieniem, / jak ktoś, przed kim się twarze zakrywa" (Księga Izajasza, 53; 2-3).

W latach 1895-99 studiował w krakowskiej SSP pod kierunkiem Floriana Cynka, Jacka Malczewskiego, Józefa Unierzyskiego i Jana Stanisławskiego. Lata 1899-1901 spędził w paryskiej Academie des Beaux-Arts u Jean-Léon Gerôme`a. Podczas II wojny światowej był w ZSSR, Tel-Avivie i Jerozolimie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Krakowie, a następnie przeniósł się do Szklarskiej Poręby. Należał m.in. do TAP "Sztuka", Grupy Zero, Grupy Pięciu oraz "Secesji" wiedeńskiej. Na jego pracę ogromny wpływ miała symboliczna twórczość Jacka Malczewskiego. Hofman malował głównie obrazy religijne, sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego modelami byli często biedni, prości ludzie, którzy zyskali w jego pracach ponadczasową godność.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
HOFMAN Wlastimil

HOFMAN Wlastimil - także: Hofmann, Hoffman, Hoffmann; Vlastimil, Wlastimil
Urodził się w Karlinie (obecnie dzielnica Pragi). W latach 1895-1899 studiował w krakowskiej SSP pod kierunkiem F. Cynka, J. Malczewskiego, J. Unierzyckiego i J. Stanisławskiego. Lata 1899-1901 spędził w paryskiej Academie des Beaux-Arts u J.L. Gerôme`a. Od 1901 roku kontynuował naukę w macierzystej uczelni w pracowni L. Wyczółkowskiego. Należał do Towarzystwa Artystów Czeskich "Manes" i Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Był współzałożycielem Grupy Pięciu i Grupy Zero. Podczas II wojny światowej był w ZSSR, Tel-Avivie i Jerozolimie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Krakowie, a następnie przeniósł się do Szklarskiej Poręby. Na jego pracę ogromny wpływ miała symboliczna twórczość J. Malczewskiego. Hofman malował głównie obrazy religijne, sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego modelami byli często biedni, prości ludzie, którzy zyskali w jego pracach ponadczasową godność.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.

W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl