olej/tektura, 71 x 100 cm sygnowany i datowany p.d.: 'Wlastimil Hofman | 1923' na odwrociu pieczątka z numerem '12'
Hofman jest malarzem dzieci i starców (Jiři Karásek, Vlastimil Hofman, "Maski" 1918, nr 27). Malarz często sięgał po motyw starości, wprowadzając elementy jakże ciekawego naturalizmu. W prezentowanej pracy fascynuje wysunięta na pierwszy plan postać starca, który zdaje się przekraczać kadr obrazu. Artysta nie stronił od ukazania opuchniętego, przeoranego bruzdami lica oraz pękatych policzków. Całości dopełnia niedbale przewiązana wystrzępiona chusta, narzucona na ramiona dwurzędówka i drewniana laska. Hofman był niewątpliwie urzeczony możliwościami czysto plastycznymi, których dostarczało przedstawienie starczej twarzy. Kim jest ów tajemniczy wędrowiec? Najprostszą odpowiedzią na zadane pytanie byłby powrót do zjawiska doby Teodora Axentowicza i Kazimierza Sichulskiego, czyli chłopomanii. To cenny trop, gdyż w twórczości Hofmana widoczna jest apoteoza prostego ludu i jego pobożności, a w wielu przedstawieniach owa fascynacja nabiera głębszego, alegorycznego znaczenia. Analiza powinna uwzględnić zimowy pejzaż oraz fantastyczno-alegoryczny sztafaż. W tle znajduje się postać potężnej anielicy - personifikacja upływającego czasu lub śmierci. W ten sam sposób można odczytywać znaczenie obecności starca, którego postać wywołuje refleksję nad przemijaniem oraz przybliża motyw trudu i cierpienia dotykających człowieka w jego wędrówce. W postaci anielicy widać także odwołanie do sybirskiego poematu Słowackiego pod tytułem "Anhelli". Opisuje on dzieje gromady wygnańców polskich rzuconych w bezbrzeżne śniegi ziemi sybirskiej, skazanych na zagładę. Główny bohater utworu, Anhelli, osamotniony po śmierci Eloe, przeżywa odwiedziny aniołów, którzy przychodzą, aby zapowiedzieć sybirskim wygnańcom ich rychły koniec. Owe sceny przedstawiał już wcześniej mistrz i profesor Hofmana, Jacek Malczewski, ukazując w "Wygnańcach" lub "Noclegu na etapie" motywy z twórczości Juliusza Słowackiego. Idąc śladami mistrza, Hofman ponownie porusza tematykę narodowowyzwoleńczą, odnosi ją jednak do zgoła innych realiów, z którymi Polska musiała się zmagać po odzyskaniu niepodległości. Po pierwszym entuzjazmie echem odbijały się uczucia melancholii i niepewności związane z wyzwaniami spowodowanymi na nowo odzyskaną wolnością.
W latach 1895-99 studiował w krakowskiej SSP pod kierunkiem Floriana Cynka, Jacka Malczewskiego, Józefa Unierzyskiego i Jana Stanisławskiego. Lata 1899-1901 spędził w paryskiej Academie des Beaux-Arts u Jean-Léon Gerôme`a. Podczas II wojny światowej był w ZSSR, Tel-Avivie i Jerozolimie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Krakowie, a następnie przeniósł się do Szklarskiej Poręby. Należał m.in. do TAP "Sztuka", Grupy Zero, Grupy Pięciu oraz "Secesji" wiedeńskiej. Na jego pracę ogromny wpływ miała symboliczna twórczość Jacka Malczewskiego. Hofman malował głównie obrazy religijne, sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego modelami byli często biedni, prości ludzie, którzy zyskali w jego pracach ponadczasową godność.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%. - Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.
HOFMAN Wlastimil - także: Hofmann, Hoffman, Hoffmann; Vlastimil, Wlastimil
Urodził się w Karlinie (obecnie dzielnica Pragi). W latach 1895-1899 studiował w krakowskiej SSP pod kierunkiem F. Cynka, J. Malczewskiego, J. Unierzyckiego i J. Stanisławskiego. Lata 1899-1901 spędził w paryskiej Academie des Beaux-Arts u J.L. Gerôme`a. Od 1901 roku kontynuował naukę w macierzystej uczelni w pracowni L. Wyczółkowskiego. Należał do Towarzystwa Artystów Czeskich "Manes" i Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Był współzałożycielem Grupy Pięciu i Grupy Zero. Podczas II wojny światowej był w ZSSR, Tel-Avivie i Jerozolimie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Krakowie, a następnie przeniósł się do Szklarskiej Poręby. Na jego pracę ogromny wpływ miała symboliczna twórczość J. Malczewskiego. Hofman malował głównie obrazy religijne, sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego modelami byli często biedni, prości ludzie, którzy zyskali w jego pracach ponadczasową godność.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i wynosi 18%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl