olej, sklejka, 50 x 70 sygn. pionowo w dwóch kolumnach l. d.: Wlastimil Hofman
Studia artystyczne odbył w krakowskiej SSP w l. 1895-1899 pod kierunkiem F. Cynka, J. Malczewskiego, J. Unierzyskiego i J. Stanisławskiego. W okresie 1899-1901 doskonalił swe warsztatowe umiejętności w paryskiej École des Beaux-Arts u J. L. Gérôme`a. Od 1901 kontynuował naukę w macierzystej uczelni w pracowni L. Wyczółkowskiego. Należał do Towarzystwa Artystów Czeskich Manes i Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka. Był współzałożycielem Grupy Pięciu i Grupy Zero. W prezentowanej kompozycji alegoryczno-symbolicznej przejawiają się wyraziście inspiracje czerpane przez Hofmana ze sztuki Malczewskiego. Na tle syntetycznie ujętego pejzażu artysta przedstawił zadumanego starca i chłopca postaciujących tradycyjny motyw ikonograficzny kolejnych faz życia i wątek przemijania. Werystyczne ujęcie twarzy starca skontrastowane jest z idealistycznym potraktowaniem głowy młodzieńca. Filigranowe postacie mężczyzn, którzy kopią ziemię umieszczone w tle na zasadzie akompaniamentu rozbudowują ideę młodzieńczej tężyzny fizycznej i życiowej witalności. Motyw ten można też interpretować jako emanację pamięci starca przywołującego z przeszłości epizod pracowicie spędzonego życia. Linearyzm przedstawienia i subtelny modelunek walorowy postaci pozostają niezmiennymi cechami artystycznego warsztatu Hofmana.
HOFMAN Wlastimil - także: Hofmann, Hoffman, Hoffmann; Vlastimil, Wlastimil
Urodził się w Karlinie (obecnie dzielnica Pragi). W latach 1895-1899 studiował w krakowskiej SSP pod kierunkiem F. Cynka, J. Malczewskiego, J. Unierzyckiego i J. Stanisławskiego. Lata 1899-1901 spędził w paryskiej Academie des Beaux-Arts u J.L. Gerôme`a. Od 1901 roku kontynuował naukę w macierzystej uczelni w pracowni L. Wyczółkowskiego. Należał do Towarzystwa Artystów Czeskich "Manes" i Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Był współzałożycielem Grupy Pięciu i Grupy Zero. Podczas II wojny światowej był w ZSSR, Tel-Avivie i Jerozolimie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Krakowie, a następnie przeniósł się do Szklarskiej Poręby. Na jego pracę ogromny wpływ miała symboliczna twórczość J. Malczewskiego. Hofman malował głównie obrazy religijne, sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego modelami byli często biedni, prości ludzie, którzy zyskali w jego pracach ponadczasową godność.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl