olej, płótno, 75 x 61 cm; sygnowany pośrodku u dołu: Wlastimil | Hofman | 1968; na odwrocie wypisane: Zygmuntowi | Ostoja | Kołodziejskiemu | Wlastimil
Obraz wystawiony na licytację na rzecz Fundacji Sue Ryder
Wlastimil Hofman studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie między innymi u J. Stanisławskiego i L. Wyczółkowskiego. W latach 1899-1902 naukę kontynuował w Paryżu w Ecole des Beaux-Arts. Od roku 1920 zamieszkał na stałe w Krakowie. Przystpił, jako współzałożyciel, do Grupy Pięciu i do Grupy Zero, należał również do Towarzystwa Artystów Polskich Sztuka i do czeskiego związku artystów Manes. Ta działalność uzupełniała jego bardzo czynny i twórczy tryb życia. Bardzo dużo wystawiał i bardzo dużo malował. Po wojennej tułaczce przez terytorium Związku Radzieckiego i Bliski Wschód wrócił do Krakowa w 1946 roku, a w rok później osiadł na stałe w Szklarskiej Porębie. Już za życia cieszył się bardzo szeroką sławą. Zwłaszcza wysoko oceniano jego symboliczne kompozycje wypełnione na poły fantastycznymi postaciami. Malował portrety, pejzaże, sceny z życia wsi, ale nader często nadawał tym przedstawieniom nastrój dziwności, tajemniczość bajkową i nostalgiczną nastrojowość. Formą obrazy jego były nawiązaniem do młodopolskich doświadczeń malarskich, co świetnie uzupełniało ich wymowę pełną symboli. Obraz ukazuje figurę Chrystusa w ludowym przedstawieniu jako postać siedzącą w pełnym zafrasowania geście podpierania głowy. Figura ukazana jest na tle krajobrazu, szarawego w kolorycie i nostalgicznego w nastroju.
HOFMAN Wlastimil - także: Hofmann, Hoffman, Hoffmann; Vlastimil, Wlastimil
Urodził się w Karlinie (obecnie dzielnica Pragi). W latach 1895-1899 studiował w krakowskiej SSP pod kierunkiem F. Cynka, J. Malczewskiego, J. Unierzyckiego i J. Stanisławskiego. Lata 1899-1901 spędził w paryskiej Academie des Beaux-Arts u J.L. Gerôme`a. Od 1901 roku kontynuował naukę w macierzystej uczelni w pracowni L. Wyczółkowskiego. Należał do Towarzystwa Artystów Czeskich "Manes" i Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Był współzałożycielem Grupy Pięciu i Grupy Zero. Podczas II wojny światowej był w ZSSR, Tel-Avivie i Jerozolimie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Krakowie, a następnie przeniósł się do Szklarskiej Poręby. Na jego pracę ogromny wpływ miała symboliczna twórczość J. Malczewskiego. Hofman malował głównie obrazy religijne, sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego modelami byli często biedni, prości ludzie, którzy zyskali w jego pracach ponadczasową godność.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl