Okazały wizerunek własny, praca z wczesnego okresu twórczości Hofmana, jawi się jako obraz o symbolicznym przesłaniu. Oto młody mężczyzna, pełen sił twórczych artysta, przepojony wiarą w siebie i w swoje przesłanie, z fantazyjną kokardą pod szyją zastyga w bezruchu trzymając w ręce czerwony kwiat. W tym geście zawiera się być może aluzja do osobistych wydarzeń w życiu artysty, a czerwień płatków, kokardy mogłaby się odnosić do uczuć, jakimi darzył swą żonę Adę, muzę wielu własnych obrazów, być może odnoszą się do zaangażowania i pasji, z jakim podchodził do świata, do jego przesłanek egzystencjalnych, twórczych, filozoficznych. Tę kwestię dopowiadają alegoryczne postacie znajdujące się za malarzem: postać dojrzałej kobiety okrytej ciemną chustą, zastygłej w geście o tragicznym znaczeniu z samotnym drzewem o pożółkłych liściach w jej tle i młoda, uduchowiona dziewczyna o jasnych włosach z dłońmi uniesionymi, za którą w dali widać budynki domostwa. Są one personifikacjami życia tragicznego i uduchowionego, symbolami tragedii i radości, młodości i starości, życia i śmierci. W pozie artysty odzywają się silne inspiracje twórczością Jacka Malczewskiego, duchowego i artystycznego mistrza Wlastimila Hofmana.
HOFMAN Wlastimil - także: Hofmann, Hoffman, Hoffmann; Vlastimil, Wlastimil
Urodził się w Karlinie (obecnie dzielnica Pragi). W latach 1895-1899 studiował w krakowskiej SSP pod kierunkiem F. Cynka, J. Malczewskiego, J. Unierzyckiego i J. Stanisławskiego. Lata 1899-1901 spędził w paryskiej Academie des Beaux-Arts u J.L. Gerôme`a. Od 1901 roku kontynuował naukę w macierzystej uczelni w pracowni L. Wyczółkowskiego. Należał do Towarzystwa Artystów Czeskich "Manes" i Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Był współzałożycielem Grupy Pięciu i Grupy Zero. Podczas II wojny światowej był w ZSSR, Tel-Avivie i Jerozolimie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Krakowie, a następnie przeniósł się do Szklarskiej Poręby. Na jego pracę ogromny wpływ miała symboliczna twórczość J. Malczewskiego. Hofman malował głównie obrazy religijne, sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego modelami byli często biedni, prości ludzie, którzy zyskali w jego pracach ponadczasową godność.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl