Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
HOFMAN Wlastimil | Autoportret na tle Wawelu (Autoportret), 1921 r.

Wlastimil HOFMAN (1881 - 1970)

Autoportret na tle Wawelu (Autoportret), 1921 r.

olej/tektura, 98 x 70,5 cm
sygnowany i datowany l.d.: `Wlastimil Hofman | 1921`
na odwrociu papierowa naklejka wystawowa TPSP w Krakowie z 1922 r. z opisem obrazu
WYSTAWIANY:
- Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, Kraków 1922

Autoportrety Hofmana stanowią osobną część jego dorobku. Artysta tworzył swoje podobizny w różnych okresach życia. Początkowo - pozostając w nurcie symbolizmu - wykorzystywał je do tworzenia kompozycji alegorycznych. Portretował się z rekwizytami i w wyszukanych kostiumach. Na jednym z płócien przedstawił się, na wzór Arnolda Böcklina, w towarzystwie muzykującego kościotrupa (obraz przechowywany w Muzeum w Jeleniej Górze). Na innym, wzorem płócien mistrzów siedemnastowiecznych, z dłoni artysty wróży mu staruszka (Muzeum Narodowe w Krakowie). Prezentowany "Autoportret na tle Wawelu" powstał w 1921 roku. Czterdziestoletni wówczas artysta był wtedy u szczytu twórczych możliwości i popularności. Był doceniany i wystawiany nie tylko w Polsce. W 1921 roku francuskie Societe Nationale de Beaux Arts zaproponowało artyście tytuł członkowski (Hofman był w stowarzyszeniu drugim w historii Polakiem - wyprzedziła go tylko mieszkająca na stałe w Paryżu Olga Boznańska). "Autoportret..." wydaje się być interesujący nie tylko przez swoje niewątpliwe walory artystyczne, ale również przez swój programowy charakter. Prezentowany obraz Hofmana można bowiem interpretować jako rodzaj manifestu. Artysta pracował nad dziełem niedługo po przyjeździe z Paryża, w którym spędził okres 1919-20. Po powrocie osiedlił się wraz z żoną w Krakowie przy ulicy Spadzistej (dzisiaj przemianowanej na ulicę Wlastimila Hofmana). Pod koniec 1921 roku zdecydował się na oficjalne spolszczenie pisowni swojego imienia. Niewątpliwym patronem tej "polonizacji" był bliski przyjaciel artysty, Jacek Malczewski. Lata 20., okres euforii po odzyskaniu przez Polskę niepodległości był dla Hofmana czasem, w którym jego sztuka zaczyna oscylować wokół tematyki patriotycznej, ujmowanej w specyficzny, w dużym stopniu młodopolski sposób. Przykładem tej młodopolskiej poetyki jest prezentowany "Autoportret na tle Wawelu". Artysta zastosował na obrazie pokrewny sztuce Malczewskiego schemat kompozycji z wysokim horyzontem i pół postaciową figurą. Motyw zdobiący tło obrazu: królewska rezydencja na wawelskim wzgórzu wydaje się stanowić symbol narodowej i kulturowej przynależności artysty. Hofman, pochodzący z mieszanej, polsko-czeskiej rodziny, wydaje się na obrazie manifestować swoje ideowe, świadomie wybrane korzenie.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
HOFMAN Wlastimil

HOFMAN Wlastimil - także: Hofmann, Hoffman, Hoffmann; Vlastimil, Wlastimil
Urodził się w Karlinie (obecnie dzielnica Pragi). W latach 1895-1899 studiował w krakowskiej SSP pod kierunkiem F. Cynka, J. Malczewskiego, J. Unierzyckiego i J. Stanisławskiego. Lata 1899-1901 spędził w paryskiej Academie des Beaux-Arts u J.L. Gerôme`a. Od 1901 roku kontynuował naukę w macierzystej uczelni w pracowni L. Wyczółkowskiego. Należał do Towarzystwa Artystów Czeskich "Manes" i Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Był współzałożycielem Grupy Pięciu i Grupy Zero. Podczas II wojny światowej był w ZSSR, Tel-Avivie i Jerozolimie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Krakowie, a następnie przeniósł się do Szklarskiej Poręby. Na jego pracę ogromny wpływ miała symboliczna twórczość J. Malczewskiego. Hofman malował głównie obrazy religijne, sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego modelami byli często biedni, prości ludzie, którzy zyskali w jego pracach ponadczasową godność.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl