Apoteoza sztuki [Autoportret z modelami artysty; Autoportret z trojgiem dzieci], 1920
olej, płótno dublowane, 50 x 115 cm sygn. p. d.: Wlastimil/ Hofman/ Paryż/ 1920
Wyjątkowej klasy obraz Wlastimila Hofmana nawiązuje swoją formą do XVI-wiecznych portretów "parapetowych". Kompozycja została zamknięta w układzie horyzontalnym - niskim lecz szerokim formacie. Artysta przedstawił tu siebie w towarzystkie swoich małych modeli. Z prawej strony pojawiającego się często w pracach Hofmana faunika, trzymającego siringę, pośrodku najmłodsze dziecko o kręconych blond włoskach z malsztokiem - malarskim kijkiem do podpierania ręki przy malowaniu, z lewej dziecko najstarsze, podpierające się na pozłacanej kolumnie harfy, zapatrzone w dal. Sam artysta oddzielony jest od swoich modeli, ale także od widza murkiem, o który lekko się opiera. Po murze pnie się soczyście zielony powój - symbol nieprzemijalności życia. W górnej części obrazu natomiast wije się stylizowana, niemal secesyjna gałązka z drobnymi, jasnozielonymi listkami - symbol świeżości, życia. Przedstawione dzieci są modelami, które konsekwentnie pojawiają się w pracach Hofmana. Każde z nich posiada inne znaczenie. Faunik może być ucieleśnieniem nieokiełznanej natury, radości życia. Dziecko pośrodku jest małym malarczykiem, a dziecko z prawej zamyślone, melan - cholijne może symbolizować uduchowienie sztuki. Ciekawe zestawienie faunika i harfisty jest echem antycznego dialogu natury appolińskiej i dionizyjskiej oraz ich współistnienia. Artysta słucha zarówno rozumu jak i tego, co przekazuje mu natura, ulega emocjom. Te sym bole połączone z przedstawieniem powoju mówią zapewne o nieśmiertelności sztuki. W obrazie zwraca uwage jeszcze jedna rzecz. To symboliczne rozdzielenie artysty i małych dzieci, może być przemyśleniem na temat przemijania życia ziemskiego. Obraz namalowany w 1920, a więc u progu 40 roku życia Hofmana. Choć nie jest on jeszcze starcem, przekracza już granicę młodości. Może być to manifstacja pogodzenia się z upływającym czasem, ale zarazem wyraz wiary w to, że spuścizna artysty przetrwa znacznie dłużej.
HOFMAN Wlastimil - także: Hofmann, Hoffman, Hoffmann; Vlastimil, Wlastimil
Urodził się w Karlinie (obecnie dzielnica Pragi). W latach 1895-1899 studiował w krakowskiej SSP pod kierunkiem F. Cynka, J. Malczewskiego, J. Unierzyckiego i J. Stanisławskiego. Lata 1899-1901 spędził w paryskiej Academie des Beaux-Arts u J.L. Gerôme`a. Od 1901 roku kontynuował naukę w macierzystej uczelni w pracowni L. Wyczółkowskiego. Należał do Towarzystwa Artystów Czeskich "Manes" i Towarzystwa Artystów Polskich "Sztuka". Był współzałożycielem Grupy Pięciu i Grupy Zero. Podczas II wojny światowej był w ZSSR, Tel-Avivie i Jerozolimie. Po powrocie do kraju zamieszkał w Krakowie, a następnie przeniósł się do Szklarskiej Poręby. Na jego pracę ogromny wpływ miała symboliczna twórczość J. Malczewskiego. Hofman malował głównie obrazy religijne, sceny rodzajowe, portrety i pejzaże. Jego modelami byli często biedni, prości ludzie, którzy zyskali w jego pracach ponadczasową godność.
Informacje dla kupujących:
Artinfo.pl przyjmuje zlecenia kupna obiektów niesprzedanych na aukcji. Formy zgłoszenia:
Polecamy skorzystanie z funkcji "ZGŁOSZENIE KUPNA" znajdującej się przy każdym obiekcie.
Przyjmujemy także zgłoszenia przez telefon i mail:
tel.: 022 818 94 68 tel. kom.: 0 601 808 148 e-mail:aukcje@artinfo.pl
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl