olej/płótno, 59 x 29 cm sygnowany l.d.: 'Władysław Wankie'
POCHODZENIE: - kolekcja prywatna, Polska - kolekcja prywatna, Niemcy
Przeglądając katalogi wystaw Władysława Wankiego odnieść można wrażenie, że kostiumy historyczne pojawiają się w jego obrazach rzadko. Jest to jednak wrażenie złudne. Krajowe wystawy bazują bowiem głównie na obiektach z późniejszego okresu artysty, marginalizując jego okres monachijski. Wzmianki w literaturze i reprodukcje w czasopismach z tego czasu, tj. lat 80. i 90. XIX wieku, dowodzą, że sceny rodzajowe osadzone w realiach epoki napoleońskiej i Dyrektoriatu stanowiły ważny etap w rozwoju jego sztuki. Większość tych prac trafiła jednak już za życia artysty w ręce monachijskich handlarzy dzieł sztuki albo na rynek amerykański i dotychczas była w Polsce nieznana. Prezentowana kompozycja, również pochodząca z kolekcji niemieckiej, ma szansę poszerzyć naszą znajomość monachijskiego okresu twórczości Wankiego . Obraz wykorzystuje motywy, które znamy z drzeworytniczych reprodukcji prac artysty ukazujących się w polskiej prasie. Wymienić tu można "Za Dyrektoriatu" i "Poezja i miłość", "Na wiosnę" ("Tygodnik Illustrowany", 1887, s. 298, 1892, s. 305, 1894, s. 241) czy "Oświadczyny" ("Świat", 1894, s. 353). Z prezentowanym obrazem łączy je przede wszystkim dobór kostiumów i rekwizytów. Wankie pracując nad wymienionymi pracami mógł inspirować się sztuką francuskiego akademika, Ernesta Meissoniera, jednego z najgłośniejszych malarzy tamtych czasów. Oddziałać mogło na niego również malarstwo niemieckie, choćby Emila Bracka czy Josefa Scheurenberga. Co ciekawe, te błahe z pozoru rodzajowe sceny zostały pochlebnie ocenione w Polsce przez Wojciecha Gersona ("Tygodnik ilustrowany", 1887, s. 90), co musiało być dla młodego Wankiego - studiującego na konserwatywnej krakowskiej ASP - wielkim wyróżnieniem. Ciekawym aspektem prezentowanej pracy jest sposób w jaki artysta traktuje substancję malarską. Wankie unika akademickiego wykończenia. Szczególnie dobrze widać to w partiach liści i kwiatów, które są jedynie zasugerowane rozmytymi, jak w akwareli, plamami barw. To nietypowe dla monachijczyków rozwiązanie formalne Wankie mógł zaczerpnąć z malarstwa słynnego francuskiego pejzażysty - Camille’a Corota. Ta hipoteza jest o tyle ciekawa, że na początku XX wieku Wankie stanie się w Polsce znany przede wszystkim ze względu na swoje malarskie eksperymenty z faktura malarską, ściśle wiążące go z poszukiwaniami francuskich postimpresjonistów.
Władysław Wankie był malarzem i krytykiem sztuki. Jego twórczość była wysoko ceniona przez polskie środowisko artystyczne, po śmierci została niemal zupełnie zapomniana. Malarstwa uczył się w Warszawie - Wojciech Gerson nazywał go swoim najlepszym uczniem. Później studiował w Krakowie u Jana Matejki i w Monachium, gdzie spędził większą część twórczego życia. Początkowo malował realistycznie ujęte sceny rodzajowe i pejzaże, później w jego obrazach odnaleźć można wpływy malarstwa impresjonistów oraz niemieckiego malarstwa symbolicznego.
PODATKI I OPŁATY: - Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
WANKIE Władysław
W latach 1875-1880 studiował w warszawskiej Klasie Rysunkowej u W. Gersona i A. Kamińskiego, następnie w Krakowie i w Akademii Monachijskiej. Malował pejzaże, obrazy rodzajowe, kompozycje o tematyce religijnej i symbolicznej. Zajmował się krytyką artystyczną, publikując swoje artykuły na łamach warszawskich czasopism.
Informacje dla kupujących:
Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji"LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.
Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.
Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium. Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl