Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Artinfo.pl Portal Rynku Sztuki
ul. Dzielna 3, 00-162 Warszawa
tel. 022 818 94 68 | biuro@artinfo.pl
KARTA OBIEKTU
STRZEMIŃSKI Władysław | Z cyklu: Twarze, 1942 r.

Władysław STRZEMIŃSKI (1893 Mińsk Litewski - 1952 Łódź)

Z cyklu: Twarze, 1942 r.

ołówek/papier, 37 x 26,5 cm
opisany l.g.: '99'

POCHODZENIE:
- kolekcja Niki Strzemińskiej, Warszawa

LITERATURA:
- Warsztat Władysława Strzemińskiego, Galeria Anny Wesołowskiej, Łódź, czerwiec 1985
- Władysław Strzemiński, On the 100th Anniversary of His Birth, 1893-1952, Muzeum Sztuki, Łódź, 1993-1994, s. 225

Prezentowana praca pochodzi z cyklu Twarze. Ten ledwie zarysowany półprofil ludzki sprawia wrażenie wygiętego z miękkiego, plastycznego drutu. Artysta posłużył się w niej energicznie prowadzoną, ale przy tym bardzo płynną, kreską. Oszczędność gestu stała się tutaj czynnikiem intensyfikującym wrażenie grozy, tragedii i pustki, z jaką mierzy się portretowana postać. Strzemiński, sam w wyniku wybuchu granatu został boleśnie doświadczony podczas pierwszej wojny światowej (stracił rękę, nogę i wzrok w jednym oku), był szczególnie wyczulony na tragedie, jakie rozgrywały się wokół niego podczas działań drugiej wojny światowej. Życie na strzępach normalności, gdy nie mógł swobodnie tworzyć, a jego niepełnosprawność stała się większym niż dotąd ciężarem sprawiło, że jego prace z tego czasu są pełne goryczy i poczucia niezrozumienia.
Strzemiński był artystą bardzo pewnym swojej twórczości. Wraz z żoną, Katarzyną Kobro, w latach 20. XX wieku wprowadził Polskę w świat awangardy rosyjskiej, dzięki nauce w moskiewskich Pierwszych Państwowych Wolnych Pracowniach Artystycznych oraz kontaktami z Kazimierzem Malewiczem. Szybko jednak małżeństwo zaczęło poszukiwać własnych środków wyrazu artystycznego. Strzemiński zupełnie poświęcił się teorii unizmu, którą przez wiele lat doskonalił, opisywał i badał w swoich pracach.
Lata 40. i wydarzenia drugiej wojny światowej zmusiły artystę do odłożenia do czasu swoich eksperymentów, przynajmniej w warstwie praktycznej. Powstało wówczas wiele cykli rysunkowych. Charakterystyczne szkice, wyglądające jak wykonane jedną, płynną, wijącą się kreską, balansują na granicy figuralności i abstrakcji. Pomimo daleko posuniętego uproszczenia artysta doskonale potrafił uchwycić nastrój i napięcie zarejestrowanych przez niego sytuacji. Przykładem tutaj są cykle Deportacje, Ręce, które nie z nami, czy jeden z najbardziej emocjonalnych Twarze. Duża intuicja emocjonalna twórcy pomogła mu w zamknięciu w kilku dynamicznie prowadzonych kreskach więcej ekspresji i prawd o portretowanej osobie, niż w niejednym realistycznym portrecie znanym historii sztuki. Prace te z jednej strony pełne wdzięku i swobody kryją też w sobie tajemnicę, której odkrycie niekoniecznie będzie dla odbiorcy przyjemne.
Władysław Strzemiński to artysta, który niejako powraca na polską scenę sztuki. Dzieje się to za sprawą długo wyczekiwanego filmu, który reżyseruje Andrzej Wajda. Biorąc pod uwagę sumienne przygotowanie reżysera do pracy, bowiem niemal recytuje on na planie fragmenty traktatów Strzemińskiego, spodziewać należy się dzieła, które rzuci nowe światło na założyciela przełomowej, łódzkiej grupy a.r.

Edukację artystyczną rozpoczął w 1918 r. od zajęć z Pierwszych Państwowych Wolnych Pracowni w Moskwie. W tym czasie nawiązał artystycznie kontakty z K. Malewiczem i W. Tatlinem. W 1921 r. przeprowadził się do Wilna, gdzie współorganizował Wystawę Nowej Sztuki (1923 r.) oraz grupy Blok Kubistów, Suprematystów i Konstruktywistów. Był członkiem międzynarodowej grupy Abstraction-Creation. Od roku 1931 przebywa w Łodzi, gdzie współtworzy Międzynarodową Kolekcję Sztuki Nowoczesnej. Po 1945 r. zajmuje się nauczaniem w łódzkiej PWSSP. Swoją twórczością wniósł wiele w światową awangardę. Krytyka światowa zalicza Strzemińskiego do ścisłej czołówki artystów XX wieku.

PODATKI I OPŁATY:
- Do kwoty wylicytowanej doliczana jest opłata aukcyjna. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) - w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych - w wysokości 15%.
- Do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%. Opłata ustalana jest przy zastosowaniu średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP w dniu poprzedzającym dzień aukcji.

cena wywoławcza: Informacja dostępna po wykupieniu abonamentu

Szczegółowe informacje o aukcji, na której licytowany był ten obiekt dostępne są po wykupieniu abonemantu.
 
Dodatkowy opis
Nota biograficzna:
STRZEMIŃSKI Władysław

W 1918 roku uczęszczał na zajecia do Pierwszych Państwowych Wolnych Pracowni w Moskwie. Z tego okresu pochodzą znajomość i kontakty artystyczne z K. Malewiczem i W. Tatlinem. Od 1921 roku mieszkał w Wilnie. Współorganizator Wystawy Nowej Sztuki w Wilnie w 1923 roku, oraz grupy Blok Kubistów, Suprematystów i Konstruktywistów. Brał udział we wszystkich poczynaniach artystycznych awangardy polskiego konstruktywizmu - Praesens i "a.r.". Członek międzynarodowej grupy Abstraction-Creation. Od 1931 roku przebywa w Łodzi. Współtworzy Międzynarodową Kolekcję Sztuki Nowoczesnej w Łodzi - otwartą w tym samym roku. Po 1945 roku wykłada w PWSSP w Łodzi. Jego żoną była wybitna rzeźbiarka Katarzyna Kobro. Uprawiał malarstwo sztalugowe, typografię, projektowanie architektoniczne, zajmował się teorią i krytyką sztuki. Ukształtowany artystycznie przez konstruktywizm, nie godził się na instrumentalne wykorzystywanie sztuki do osiągania celów społecznych. Razem z żoną - Katarzyną Kobro napisał pracę Unizm w malarstwie (1928), w której stworzył i dał wykład teorii Unizmu tj. zasady, wg. której wszelka wypowiedź artystyczna winna spełniać wymóg "...jedności dzieła sztuki z miejscem, w jakim powstaje". Dążenie do homogenizacji obrazu, doprowadziło w pełni rozwiniętej formule Unizmu do prac monochromatycznych, gdzie faktura poprzez zaznaczone wypukłości tworzące wzór budowała całą przestrzeń obrazu. Artysta wniósł duży wkład w światową awangardę. Przez krytykę światową zaliczany jest do ścisłej czołówki artystów XX wieku.

Informacje dla kupujących:

Do każdego obiektu można zgłosić chęć kupna.
Polecamy skorzystanie z opcji "LICYTUJ TELEFONICZNIE lub Z LIMITEM CENY".
Udział w licytacji odbywa się za pośrednictwem telefonu lub reprezentujemy Państwa zgłoszenia do wskazanego limitu ceny (informacja poufna).

 
Udzielamy informacji na temat obiektów i sposobu licytacji:
tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445
e-mail: aukcje@artinfo.pl
 
Artinfo.pl obsługuje zlecenia telefoniczne tylko przy zgłoszeniach powyżej 1000 zł. Zlecenia poniżej, należy składać w postaci maksymalnego limitu ceny.
Termin płatności za zakupione obiekty wynosi 7 dni od daty aukcji.

Organizator aukcji do kwoty wylicytowanej dolicza opłatę aukcyjną. Stanowi ona część końcowej ceny obiektu i naliczana jest degresywnie w zależności od kwoty wylicytowanej: do 100 000 złotych (włącznie) – w wysokości 18%, a powyżej 100 000 złotych – w wysokości 15%.
W przypadku wybranych obiektów do kwoty wylicytowanej doliczona zostanie opłata z tytułu "droit de suite". Dla ceny wylicytowanej o równowartości do 50 000 EUR stawka opłaty wynosi 5%.

Artinfo.pl nie pobiera żadnych dodatkowych kosztów pośrednictwa. Nie wymagamy wpłaty wadium.
Informujemy, że zakup na aukcji jest prawnie zawartą umową kupna-sprzedaży i nie podlega rezygnacji.

biuro@artinfo.pl  |  www.artinfo.pl
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl